Gotland har minsta betygsgapet

Mer än var fjärde gotländsk elev fick högre avgångsbetyg i matematik än resultatet på det nationella provet förra året. Men det finns 240 kommuner som höjde för ännu fler.

Betygsgap. I många kommuner är elevernas slutbetyg bättre än resultatet på nationella provet. Gotland hör dock till de kommuner som har minsta skillnaden, men ändå fick mer än var fjärde elev högre slutbetyg än resultatet på nationella provet.

Betygsgap. I många kommuner är elevernas slutbetyg bättre än resultatet på nationella provet. Gotland hör dock till de kommuner som har minsta skillnaden, men ändå fick mer än var fjärde elev högre slutbetyg än resultatet på nationella provet.

Foto: Roald, Berit

Mattebetyg (GA)2016-11-28 05:15

Lärarnas riksförbunds tidning Skolvärlden har jämfört hur slutbetyget i matematik för eleverna i årskurs 9 läsåret 2014/2015 skiljer sig från resultatet på nationella provet. Artikeln har rubriken ”Betygsgapet” – för i vissa delar av landet är skillnaden mycket stor.

Bland länen toppar Blekinge, där nästan varannan elev fick högre slutbetyg än resultatet på nationella provet. Bland kommunerna var skillnaden störst i Gagnef, där 73,5 procent av eleverna hade högre slutbetyg.

Bland länen var skillnaden minst på Gotland. 27,4 procent av eleverna hade bättre slutbetyg än resultatet på nationella provet.

– Vi har tydligen den hårdaste bedömningen, och det tycker jag är positivt. Nationella provet är det viktigaste underlaget i bedömningen av eleverna. Vi lägger mycket fokus på hur slutbetygen skiljer sig resultatet på nationella provet, säger grundskolechefen Torsten Flemming.

Han berättar att skolledningen varje år får statistik över provresultat och slutbetyg, och att öns rektorer jämför skillnaderna.

– Vi diskuterar betygssättning jättemycket. Statistiken är ett led i den systematiska kvalitetsuppföljningen. Skolorna byter även prov med varandra, så att rättningen kvalitetssäkras. Är skillnaden ovanligt stor för en skola får rektorn diskutera det med den betygssättande läraren, säger Torsten Flemming.

Att mer än var fjärde elev får högre betyg än provresultatet tycker Torsten Flemming inte är så konstigt. Skrivs provet tidigt på vårterminen, och resultatet är dåligt, ska skolan sätta in åtgärder för att hjälpa eleven.

Skolvärlden noterar att flickor oftare än pojkarna får högre slutbetyg än resultatet på nationella provet. Gotland skiljer sig inte från övriga landet. Här fick 30,9 procent av flickorna högre slutbetyg, medan bara 24 procent av pojkarna lyckades höja betyget.

– Skillnaderna mellan flickor och pojkar är också något som vi diskuterar jättemycket. Det finns en anti-pluggkultur bland pojkarna, och de blir oftare nöjda med sina studieresultat tidigare än flickorna, säger Torsten Flemming.

Förra året skrev nära 88 000 elever i årskurs 9 nationellt prov i matematik. Hälften av dem hade något av de två lägsta betygen, F eller E.

Frågan om betygen lär explodera nästa månad. Den 6 december presenteras resultaten från den internationella betygsjämförelsen Pisa 2015. Sverige var med för sjätte gången och målsättningen är att efter år med fallande resultat förbättra sig och vara bland de tio bästa OECD-länderna.

Betygsskillnader

Länen med störst skillnad mellan nationella provet och slutbetyget:

Blekinge 45,7 procent

Gävleborg 44,7

Norrbotten 43,5

Södermanland 41,8

Västmanland 41,7

Jämtland 41,2

Östergötland 40,1

---

Gotland 27,4

Fakta: Skolvärlden

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om