En dag ligger de alltså där över gator och vägar, lika plötsligt är de borta, slangarna.
Vilket förstås lämnar oss medborgare med massor av frågor: Vems är de? Var kommer de ifrån? Vart tar de vägen sedan och kanske den viktigaste av alla: Vad ska det här vara bra för.
Det ska vi ta reda på nu.
Per-Olov Granberg på Trafikverket i Borlänge brukar kalla sig själv ”Herr Slang”. Det har förstås sin bakgrund.
– Sedan 80-talet har jag håller på med mätningar via de här svarta slangarna, berättar han.
På hans arbetsplats finns för övrigt även en ”Herr Sling”, vi ska komma till vad det är för en figur.
Men slangarna, de svarta, de som spänns över vägen. Sedan långt tillbaka i tiden har de används för att samla in data kring trafiken på Sveriges vägar. Till en början användes en slang, sedan 1988 läggs två parallella slangar ut.
Det är Per-Olov Granberg som har nationellt ansvar för att mätningarna blir gjorda, och det är inga tråkiga mätningar!
– Genom det går att få ut en stor mängd information, som trafik uppdelat på 15 olika fordonsklasser, hastighet, antal fordon per timme och i vilket riktning de färdas, säger han.
GT tog rygg på Richard Skoglund när han med sin specialutrustade van stannade på gator och vägar och fäste dessa slangar enligt ett strikt förutbestämt schema.
De i Visby stad är beställda av Region Gotland, längs vägarna på landsbygden sker Trafikverkets mätningar.
– Ett perfekt jobb, säger han. Ena dagen är jag här, nästa dag på en motorväg i Västerås.
Men det finns baksidor, för helt riskfritt är det inte.
– Man ligger längs vägkanten och man respekteras inte av övrig trafik, precis. Trots att man på de största vägarna har hjälp av säkerhetsbil, varningsmärken och nedsatt hastighet, säger han.
Totalt finns omkring 23 000 mätavsnitt fördelat över hela Sverige vilka mäts enligt en speciell tidscykel.
Vägnummer från 1 till 499 mäts vart fjärde år, vägar med nummer 500 och uppåt vart tolfte år. När ett avsnitt faller ut till mätning sker det en gång per kvartal under ett kalenderår. Totalt samlas data in från tio av de 365 dygnen enligt följande mönster:
o Kvartal ett och tre: Vardag, 24 timmar.
o Kvartal två och fyra: helg, vilket innefattar fredag, lördag söndag samt en intilliggande vardag. Totalt fyra dygn per tillfälle.
Via dessa data genomförs sedan en ÅDT-skattning, årsdygnstrafik, alltså hur mycket trafik som passerar ett visst vägavsnitt under årets dagar.
Per-Olov Granberg är totalt dedikerad sitt jobb, det erkänner han. Ingenting kunde vara roligare.
När jag var liten brukade jag hoppa på slangarna eller cykla fram och tillbaka, ställde jag till problem för er då?
– När det bara var en slang var det enklare, det finns faktiskt ett avsnitt i tv-serien ”Hem till byn” där en Peugeot kör fram och tillbaka, kanske hade du inspirerats av det?
Särskilt stor skada gjorde kanske inte dessa pojkstreck, men av vikt att veta är att slangarna inte är outslitliga. Var och en tål omkring 250 000 fordonspassager, sedan byts de ut.
Men det finns fallgropar. Skulle det vara världens loppis i Linde en helg när slangarna ligger ute slår så klart statistiken fel.
Det hände i Strömstad sommaren 2016 då VM i orientering avgjordes i trakten, precis då låg Trafikverkets lakritsremmar över vägen och med facit i hand tycktes den lilla kommunen som jordens metropol!
– Rent tekniskt var mätningarna korrekta, men resultatet går inte att dra några slutsatser av, säger Per-Olov Granberg, ”Herr Slang”.
...som på kontoret alltså även har en kollega, ”Herr sling”. Denne är ansvarig för 83 punkter över landet där trafiken registreras varje dag året om. Detta görs inte via slangar utan via induktiva slingor som är nedfrästa i vägen.