HMS Gotland har gått igenom en så kallad halvtidsmodifikation och inleder nu prov till sjöss. Det betyder att ubåten byggts om rejält och nu gått ut för att se om de nya systemen fungerar som de ska.
Den 23 år gamla ubåten har utrustats med ny teknik som har tagits fram för nästa ubåtsgeneration, A26, en klass som ska börja levereras till Marinen 2023. HMS Visbys skrov är förlängt med två meter. Dessutom är nya tystgående stirlingmotorer är insatta, liksom nytt sonar, nya ledningssystem och en dykarklocka.
– Det är i mångt och mycket en ny ubåt i det gamla skalet, konstaterar Gunnar Wieslander, chef för Saabs affärsområde Kockums, till Ny Teknik.
I likhet med de nya A26-ubåtarna är HMS Gotland numera utrustad med en optronisk mast i stället för periskop.
Försvarsföretaget Saab meddelade samtidigt att 850 anställda får gå när bolaget ska effektiviseras och de inleder samtidigt ett samarbete med det nederländska varet Damen Shipyards group. Förhoppningarna hos svenskarna är att Nederländerna ska köpa den nya A26-ubåten för att ersätta sina befintliga ubåtar som börjar bli till åren.