Magnus Olsson som är verksamhetsledare på Visby Centrum AB menar att det är en gemensam insats från näringsidkare och arrangörer som gjort att turistsäsongen har förlängts.
– Vi är många som kämpar för att Gotland ska få besökare året runt. Sedan har kryssningskajen öppnat möjligheter för alla tillsammans med evenemang som vågar vara lite senare, som till exempel "Gotland Art Week" som pågår nu, säger Magnus Olsson.
Kryssningskajen har även bidragit till att ön får flera internationella besökare genom att kajen kan ta emot större fartyg.
– Vanligtvis under augusti och september är det mycket tyskar, fransmän och italienare som besöker. Sedan om vi tittar på passagerarlistorna ser vi även att det är mycket amerikaner, fortsätter han.
Magnus Olsson menar att turismen har växt på grund av ett hårt arbete från hela turistnäringen under en längre tid.
– Det är ett otroligt hårt arbete som flera parter har bidragit till. För några år sedan tog det stopp efter medeltidsveckan. Men nu bara fortsätter det, vilket är jätteroligt, säger han.
En annan del som han väljer att ta upp är Gotland tagit som en mötesdestination.
– Ön har utvecklats till både en besöks- och mötesdestination. Nu börjar kongress- och konferenssäsongen där det är många som väljer att komma hit, avslutar Magnus Olsson.