Den utdragna konflikten om fasadbelysningen på fastigheterna Björnen 1 och 2 längs Kung Magnus väg rullar vidare. Fastighetsägaren Mats Alyhr har förelagts av byggnadsnämnden att ta ner lyktorna senast 4 januari, med hot om att lyktorna annars kan komma att plockas ner ändå, till fastighetsägarens bekostnad. Nu föreslår regionens tjänstemän att datumet flyttas fram till 17 februari, vilket beslutas under byggnadsnämndens sammanträde 3 februari.
LÄS: De här är för fula för Öster
Gunnar Gustafsson, arkitekt och sakkunnig i byggmiljöfrågor på Region Gotland, arbetar med ärendet.
– Jag hoppas att vi ska komma fram till en lösning tillsammans.
Hur de ska komma överens är dock oklart. Mats Alyhr har i två yttranden motsatt sig regionens beslut och menar att motiveringen till att lyktorna utgör en trafikfara är oklar och svårbegriplig.
– I deras föreläggande är det en massa frågetecken. De har använt en paragraf som jag tror inte ska användas i det här läget över huvud taget.
LÄS: Lyktorna anmälda för svartbygge
Mats Alyhr ifrågasätter att nämnden grundar sitt föreläggande på 6 kap 3§ i plan- och byggförordningen.
"Enligt min uppfattning är detta en paragraf som kan användas när det skett förändringar i infrastruktur eller liknande som gör att ett byggnadsverk plötsligt kan ses som trafikfarligt", skriver han i yttrandet.
– Vi tolkar att förordningen är tillämplig i det här fallet, replikerar Gunnar Gustafsson.
Mats Alyhr vill se den utredning som regionen gjort, vilken han anser borde finnas med i föreläggandet.
– Jag kan inte se att det skulle vara något akut längre. Jag har fixerat alla lyktorna i bågen, så nu ska det inte göra någon skillnad om det blåser storm.
LÄS: Nu ska lyktorna bli säkrare
Gunnar Gustafsson håller fast vid regionens ståndpunkt.
– Så som de hänger nu utgör de en trafikfara och därför måste de bort. Vi anser också att de är bygglovspliktiga, men det primära är att de inkräktar på vägområdet.
Som underlag till nämndens beslut på onsdag finns utdrag från Trafikverkets regler för vägars och gators utformning. Där anges att fri höjd över vägbanan ska vara minst 4,7 meter med en säkerhetsmarginal på minst 1,0 meter utanför vägbanan, det vill säga över trottoar eller gång/cykelbana. Några mätningar har dock inte gjorts, enligt regionens trafikplanerare Lennart Klintbom, "eftersom det rör sig om en anmälan om svartbygge och inget annat".