Modern teknik kan förenkla kontakten mellan producent och konsument, och eliminera behovet av mellanhänder. I Finland har på tre år cirka 150 så kallade Reko-ringar startat, där över 200 000 medlemmar via Facebook köper olika varor från lokala producenter.
Förra året delade Vinnova ut pengar till projekt inom social innovation. Albin Ponnert i Skåne fick genom det en möjlighet att påbörja arbetet med en svensk variant av finländarnas Reko-ringar.
– Vi adderar en digital tjänst. Varje lokal marknad har en webbplats, antingen i datorn eller i telefonen. Där beställer kunderna de varor de vill ha, sedan åker man till ett utlämningsställe och hämtar dem, berättar Albin Ponnert och tillägger:
– Det flesta vill handla ekologiskt och lokalproducerat, men det måste vara enkelt och fungera i vardagen. Blir det för omständligt fortsätter man att handla som vanligt.
Under sommaren har Bygdens Saluhall varit igång i Röstånga, med 10- 12 producenter och ett 100-tal kunder.
– Det har sålts bland annat grönsaker, kyckling, köttlådor, ägg och odlad fisk, berättar Albin Ponnert.
Intresset för att starta lokala marknader är mycket stort i hela Sverige. Albin Ponnert har varit på turné runt om i landet och i våras träffade han gotländska producenter vid ett möte på Grönt Centrum vid Lövsta.
– Gotland har den bredd i produktionen som krävs och intresset finns, säger han.
Efter Albin Ponnerts möte har producenterna börjat organisera sig. Cecilia Hejdenberg, som föder upp lamm vid Olsvenne i Näs, är projektledare. För henne är direktkontakt med kunden inget nytt. Sedan ett par år tillbaka åker hon fyra gånger om året till Stockholm för att leverera kött från Olsvenne till privatkunder.
På Gotland finns en sluten grupp på Facebook som diskuterar hur en lokal marknad kan utformas.
– Det ploppar upp nya initiativ hela tiden. Jag tror det blir bäst om vi kan samarbeta och göra en satsning tillsammans, säger Cecilia Hejdenberg.
Cecilia Hejdenberg har redan en grupp med intresserade producenter av bland annat kött, ägg, mjölk och grönsaker.
– Erfarenheten från Finland är att ägg är efterfrågat. Vi skulle behöva ytterligare någon äggproducent, konstaterar hon.
När varorna är beställda ska de hämtas vid något utlämningsställe. Cecilia Hejdenberg tänker sig i första hand någon plats i Visby, och har varit i kontakt med Region Gotland.
– Det handlar inte om någon marknadsplats där vi ska stå i flera timmar. Varorna är beställda och då behöver vi inte vara där mer än någon timme. En parkeringsplats med centralt läge skulle vara bra, säger hon.
När det gäller plats ligger bollen hos Region Gotland. Cecilia Hejdenberg vill även komma i kontakt med privata markägare, eftersom hon tror att alla parter kan vinna på att starta ett utlämningssställe.
– Jag hoppas att det löser sig snabbt, så att vi kan komma igång i början av nästa år, säger hon.