Lickershamns hamn lämnas tillbaka till Lickershamns fiskareförening. Under regionfullmäktige den 18 november förväntas beslutet om övertagandet klubbas igenom. Bakgrunden till affären är ett beslut som tekniska nämnden tog redan 2016 då det bestämdes att hamnar som inte är lönsamma ska säljas. För hamnen i Lickershamn är förutsättningarna lite speciella, det finns nämligen ett gåvobrev från 1983 där det står att hamnen ska gå tillbaka till fiskareföreningen om arrendeavtalet upphör. Regionen blev 1983 ägare till hamnen och fyra fastigheter genom en gåva från den nuvarande arrendatorn, som är just fiskareföreningen.
– Själva hamnen har vi drivit hela tiden så egentligen innebär övertagandet inte så mycket, säger fiskareföreningens ordförande Leif Dahlby.
Han tycker att förhandlingarna mellan regionen och fiskareföreningen har fungerat bra.
– Vi är rätt nöjda och jag tror att det här blir bra, båda parterna är nöjda, säger han.
Under åren som regionen ägt hamnen har de gjort en del investeringar. Band annat har hamnen muddrats, vilket kostade över en miljon kronor, även vågbrytaren har förstärkts till en kostnad av över 660 000 kronor. Dessa investeringar ska nu fiskareföreningen betala i efterhand. Efter att arrendeavgifterna dragits av kvarstår en skuld på 1,9 miljoner kronor.
– Vi betalar av det på 20 år, vi måste sätta av pengar för det. Just nu har vi den inkomsten, det täcker vi upp, säger Leif Dahlby.
Avtalet innebär att föreningen ska betala 95 000 kronor per år till regionen.
Hamnen drivs ideellt av fiskareföreningens cirka 60 medlemmar.
– Vi driver hamnen på frivillig basis. Man går två personer tillsammans under en vecka på sommaren. Vi har rätt så roligt, säger Leif Dahlby.
Föreningens största intäkter kommer från gästande båtar. Men även ställplatser för husvagnar genererar en del intäkter.
Trots att föreningen heter Lickershamns fiskareförening så är det enligt Leif Dahlby i första hand medlemmarnas båtintresse som driver dem.
– Det finns inget fiske kvar, förutom husbehovsfiske, säger han.
Även fiskareföreningen har gjort en mängd investeringar i hamnen sedan 1984. De har bland annat byggt en ny brygga, satt upp solceller, byggt tvättrum och satt upp två laddstationer för elbilar. Totalt handlar det om investeringar på över tre miljoner kronor.
Under en övergångsperiod på fem år ska regionen betala för skötsel av badstrand och offentlig toalett, vilket innebär en kostnad på 50 000 kronor per år.