I slutet av maj var flera varumärken på ön med konceptet Franchisetorget som letade efter personer som vill ansvara för deras satsning lokalt. De som bland annat fick napp var Hemglass som ville ha sin säljdepå på Gotland. Företaget har redan haft verksamhet på ön i nästan 25 år.
– Det som var väldigt spännande var att vi i samband med träffen hade flest besökare i hela Sverige. Det visar att vi trots låg arbetslöshet har många gotlänningar som vill starta företag, säger Beata Afzelius, företagslots vid Inspiration Gotland.
LÄS MER: Stor restaurangkedja vill till Gotland
Hamburgerkedjan Burger King, som säljs in via bolaget King Food AB, var ett av flera tunga varumärken som letade efter en franchisetagare och lokal på Gotland. De är fortsatt intresserade av att komma till ön.
– Burger King är verkligen intresserade av att komma hit. Jag pratade med dem i går (läs i onsdags, reds anm) och de sa att de ännu vill hit. De vill hitta rätt lokal och samtidigt ha den lokala förankringen på de platser som de etablerar sig på, säger Beata Afzelius.
Hon säger att Burger King ser Gotland som en plats där man kan verka året runt. Kaffekedjan Starbucks ingår även i den portfölj som bolaget har.
– Gotland är en marknad även på vintern. Intresset är så stort att de vill komma hit, säger Beata Afzelius.
Det är planerat att Franchisetorget ska besöka Gotland igen i maj 2017.
Följ Helagotland.se på Facebook för senaste nytt om Gotland – där kan du även kommentera och diskutera våra artiklar.