In i det sista pågick förberedelserna för premiären för den nya sydslingan på Gotland Ring, som tillsammans med nordslingan gör banan till världens längsta bana med modern standard, det vill säga banbredd mellan 12 och 20 meter. Det sista är viktigt, eftersom det finns äldre banor som är längre, men som inte kommer i närheten av säkerhet och ta mig tusan körglädje. För kul var det. Det ska ni veta. Ja jäklar vad kul det var.
Alec Arho Havrén hade svårt att välja bil inför premiärturen. Den senaste tidens regnande hade spolat bort den nymålade färgen på curbsen i kurvorna, banan var våt och ännu inte hundra procent färdig för öppningen, så den var lite smutsig – vilket gjorde att dagens tur fick gå lite långsamt och försiktigt. Typ närmare 250 kilometer i timmen långsamt. En lugn och stilla åktur alltså.
– Det här blir kul, det är premiär för mig med. Och den här bilen har jag inte kört tidigare, säger Alec Arho Havrén i samma ögonblick som baksidan av mitt huvud limmas mot nackstödet när han gasar iväg.
Det blev en eldriven Porsche Taycan som fick göra de första varven, lät som ett rymdskepp gjorde den och kändes som... som att "nu blev jag kissnödig". Men varför nöja sig med bara en bil när man kan köra två? Så vi tog även några varv med en sprillans BMW M4 – en bil som för övrigt lanserades på Gotland Ring.
De olika partierna på nya slingan har gotlandsinspirerade namn, och Alec berättar lugnt och stilla om vad minsta krön heter samtidigt som vi bokstavligt talat lyfter från marken vid ett ställe på banan. Havrén Sky, kallas den biten, naturligtvis. Gupp är fel att kalla det, snarare en rejäl uppförsbacke som med tillräckligt hög fart – och farten var tillräcklig – får bilen att flyga jag vet inte hur många meter. Och jag vet inte därför att jag hade fullt upp med att nervösskratta och hålla huvudet någorlunda centrerat över kroppen.
– Du är väl inte åksjuk? Och här kommer det vi kallar månen, om du missar den här kurvan så kommer du göra en månlandning som vi kallar det – i gruset. Det är inte farligt, säger han på renaste finlandssvenska och gasar lite till.
Under söndagen kopplades de båda slingorna samman för första gången, så att hela banans längd på 7,3 kilometer kunde utnyttjas. Men under den här provturen körde vi bara sydslingan. Det kanske i och för sig inte var så bara – då fotografen med glädje klev ur efter det där första lyftet. Det var någonting om vacker utsikt som måste fotas, sade hon. Och det är ingen lögn. Du kanske inte tänker på det första varvet, men sedan slår det dig hur fruktansvärt vackert det är med Nordkalks industriområde, kalkbrott och stenhögar som svischar förbi.
– Oj! Jag trodde det var en gubbe, men det var bara en flagga, säger Alec när han lite oväntat trycker till bromsen.
På banan har nu även några andra fordon placerat sig. En bil från Carrera Cup, en och annan Porsche, kanske en Audi, jag vet inte. Och jag säger placerat sig, för i jämförelse var de ungefär lika snabba som min döda mormor.
– Jag är ledsen att vi inte kan köra så fort i dag, men vi måste ta det lite försiktigt då allt inte är helt klart än. Då kan vi köra med en riktig bil och så får vi spänna fast dig ordentligt i stolen, säger han.
Jo, jag hade säkerhetsbälte men han menar sådana där riktiga åkturer i bilar gjorda för att tävla med.