Sladdlös halka på Gotland Ring

Solen sken och sensommarvädret var det bästa tänkbara. Ändå var det otroligt halt på Gotland Ring i går, när ett 20-tal trafiklärare testade halkkörning i hög fart.

Foto: Tobias Wallström

Lärbro2011-09-09 04:00

Gotland Ring var mötesplats för de riskutbildare som använder Skid Car för halkträning.

Den Gotlandstillverkade halkriggen finns på ett 20-tal banor i landet som tillsammans bildat Svenska skid car-banors riksorganisation.

- I fjol var vi i Las Vegas och såg hur amerikanerna använder Skid Car. Nu tyckte jag att det var dags att besöka Gotland, säger Bengt-Arne Nilsson som är vd för Gotlands trafikövningsplats (halkbanan i Visby).


"Nära verkligheten"
I går tränade man både med och utan halkrigg.

- Halkriggen är bra. Den är överlägsen. Man kan justera den så man får all sorts halka, säger Peder Lindqvist som driver övningsbanor i Stockholm och som utbildar 5 000- 6 000 elever per år.

- Det är så nära verkligheten man kan komma, tycker Rolf Bogmark som har halkbana i Eksjö.

Trafiklärarna förnekade inte att det var lockande att köra på Gotland Ring. De, som alltid annars påtalar försiktighet och att hålla fartgränser, trampar gärna lite extra på gasen när tillfälle ges.


Sålt till 37 länder
På plats fanns även Curt och Anders Cedergren från Cedergrens mekaniska verkstad i Klintehamn, företaget som tillverkar halkriggarna.

- Vi har sålt riggar till 37 länder nu. 750 bilar har Skid Car, berättar Curt Cedergren som nyligen var i Kina för att utbilda den senaste i raden av återförsäljare.

- Det är ett racingteam. För att finansiera tävlingsverksamheten så vill de lära andra bilister halkkörning, säger han.

Erfarenheten från gatorna i Kina säger att kineserna behöver träna mer än halkkörning.

- De är riktigt dåliga bilförare. När man ser en bil komma i fel körriktning i en rondell förstår man att det är riktigt illa, säger Curt Cedergren.


Visar upp nyhet
Under besöket på Gotland ingår ett besök i Cedergrens verkstad, där en nyhet ska visas upp.

- Vi utvecklar halkriggen hela tiden. Det senaste är att kontrollboxen som läraren ställer in riggen med blivit trådlös. Många av de problem vi haft tidigare har berott på kabeln, säger Curt Cedergren.

Den senaste innovationen väckte en del muntra kommentarer bland trafiklärarna. "Tänka sig, en halkrigg utan sladd".

1908 startade Ernst Cedergren en mekanisk verkstad i Klintehamn. I dag har den ett 20-tal anställda.

Halkriggen, som bygger på en idé av två gotlänningar, började tillverkas på 1980-talet.

Riggen är en hydraulisk lyftanordning som reglerar hjulen på en ram runt bilen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om