Rivierans lyxbåt ger nytt liv i Fårösund

Köparna betalar tio miljoner kronor styck. Kungen, rika ryssar och fastighetsmagnater världen över rattar varsin gotländsk lyxbåt. Efter att produktionen i Visby legat nere har tillverkningen återupptagits – men i Fårösund.

J Craft har bland annat blivit omslag på världens största båttidningar.

J Craft har bland annat blivit omslag på världens största båttidningar.

Foto: Henrik Radhe

Kungabåten (GA)2018-11-10 09:30

På gamla marinvarvet i Fårösund har lyxyachten J Craft fått nytt liv. Johan Hallén har varit med under den gotländska båtens långa resa i med- och motvind. Nu gör han plats på kontoret bland båttidningar och flotta broschyrer.

– På nyår firar vi 20 år sedan Björn Jansson drog igång, säger han.

Medan personalen bänkar sig för en morgonfika berättar Johan Hallén hur allt började med att Visbykrögaren Björn Jansson ville rita en drömbåt till sig själv. Med skisserna i sin hand lyckades han dessutom hitta köpare med pengar, bland annat kungen som blev den allra första ägaren till en J Craft.

– Kungens båt Polaris hissades upp i taket på NK i Stockholm, där julgranen brukar hänga. Kungen döpte den där tillsammans med inbjudna gäster, säger Johan Hallén.

Johan fick anställningsnummer 3 när han år 1999 klev ombord i projektet. Då tillverkades de första båtarna i lokaler på Bingebygatan och sedan i ny fabrik vid Hyvelgatan i Visby, fram till hösten 2002 då tillverkning och bolag lades i malpåse.

I februari 2008 köptes bolaget J Craft av två affärsmän baserade i London och modellen ritades om och moderniserades. Den fyra fot längre och lite bredare modellen Torpedo visades första gången i juli 2009 i Saint Tropez på Rivieran. Där finns också den huvudsakliga marknaden.

– Båtarna har gått för mer än en miljon euro styck, säger Johan Hallén och berättar att köparna kommer från hela världen.

Stormrika ryssar, oljemagnater och fastighetsmoguler har hittills köpt de gotlandsbyggda båtarna. Den första i nya serien Torpedo döptes av Roger Moore i Monaco, och var ytterst nära att bli actionbåt i Bondfilmerna.

– De ville förstöra en båt och ett skrov skulle sprängas. Vi fick en fråga om vi ville vara med, men det gick inte, säger ­Johan Hallén och förklarar att kostnaderna hade blivit för stora.

I Visby kom Nimbus på obestånd, men personalen räddades av CMI Composites som tillverkade J Craft fram till sin konkurs strax före jul 2012. Totalt byggdes 17 båtar, som alla skulle bli viktiga pusselbitar för den fortsatta tillverkningen. Detta eftersom båtarna med åren kräver service och underhåll, och ingen kan den biten bättre än de gotländska hantverkare som har tillverkat dem. I början reste gotlänningarna till Rivieran för att göra jobbet där, numera kommer kunderna till Gotland.

– Vi är sju man här just nu. Båtarna transporteras från Sydfrankrike på trailer till Fårösund, säger Johan Hallén och berättar att kostnaden bara för en långtradare med följebil uppgår till 180 000 kronor tur och retur.

För fyra år sedan startade Johan Hallén företaget Nordic Boat Service med verksamhet i båtfabriken i Visby. När stora delar av båtfabriken blev bilhall flyttade han renoveringarna av J Craft och jobb åt andra uppdragsgivare till gamla marinbasen i Fårösund.

Under ett års tid har samtal förts med de engelska ägarna till J Craft och tillverkningen har precis återupptagits.

– Det känns fantastiskt. Vi som har jobbat länge har en liten pervers passion för den här båtmodellen. Den är en ikon, säger Johan Hallén och visar skrov och däck till båt nummer 18, som i juli nästa år ska levereras till en kund i Saint Tropez.

Zoltan Antunovic har byggt J Craft sedan 2007 och han är en av dem som nu får fortsatt jobb.

– Den har inte gått att beställa men det har hela tiden funnits folk som velat ha, säger han.

Båtarna byggs för hand och tar mer än 5 000 timmar styck innan de är färdiga. För 20 år sedan var tanken åtta båtar om året i serieproduktion, nu görs de efter beställning en i taget.

– Vi vill att J Craft ska fortsätta att byggas på Gotland, säger Johan Hallén och visar kataloger där båten marknadsförs som en helt igenom gotländsk produkt.

Marinbasen såldes nyligen till Fortifikationsverket men Nordic Boat Service har kontrakt på lokalerna i tre år till.

– Vi tittar tillsammans med Region Gotland på alternativa faciliteter om vi blir tvungna att flytta när Försvarsmakten vill in, säger Johan Hallén.

Han har hittills investerat en och en halv miljon i lokalerna och söker just nu personal för att kunna expandera.

– Vår stora utmaning i dag är att hitta kompetens på Gotland. Vi hoppas vara dubbelt så stora om några år, men vi har lärt oss att inte skynda för fort, säger ­Johan Hallén.

Han är uppvuxen på Gotland, men har sedan flera år Stockholm som fast adress och pendlar till jobbet i Fårösund. Den återupptagna tillverkningen av J Craft får konsekvenser även för honom själv.

– Jag letar hus och funderar på att flytta hem igen, säger Johan Hallén.

Fakta

Designen av J Crafts första modell ­Cabrio Cruiser 38” gjordes av Björn Jansson. Sedan 2009 heter modellen Torpedo 42”. Naval architect, Håkan Södergren.

Längd: 12,63 meter.

Bredd: 3,63 meter.

Vikt: 9 600 kilo.

Material: Vakuumgjuten glasfiber, förstärkt vinylester.

Drivningssystem: Volvo Penta IPS 600.

Byggtid: Minst 5000 timmar.

Antal: 17 hittills, leverans av nummer 18 i juli till Saint Tropez.?

Pris: Standardutförande 1,1 miljon euro plus moms.?Källa: Nordic Boat Service

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!