Sommaren närmar sig sitt slut och på Grå Gåsen går man i mål på lördagen med Gainesvillefestivalen. I samband med musiksommarens slut lyfts den återkommande diskussionen om en ojämn könsfördelningen på scen, där de kvinnliga artisterna fortfarande är underrepresenterade.
Filip Adamo är arrangör för sommarkonceptet "Live på Gåsen" och Gainesvillefestivalen i Burgsvik. Han strävar efter en jämställd könsfördelning på scen.
– Man önskar ju att man inte ens behövde ha den här diskussionen, men det ser ju ut så här inom alla branscher och nöjesbranschen är inget undantag, säger han.
I fjol hade Grå Gråsen fler kvinnliga akter än manliga. Årets line-up inte nådde upp till samma nivå.
– Vi har ett uttalat mål att det ska vara minst 50/50. I år saknade vi en stor kvinnlig artist på scenen, men det är ju något vi alltid jobbar med, säger Filip Adamo.
Magnus Nygren har sedan 2011 arrangerat "Sommarkväll på Stora Gåsemora" på Fårö. Han medger att årets program på Stora Gåsemora haft en stor överrepresentation av manliga artister.
– Ja, det var väldigt tråkigt och något som bekymrat mig mycket. Jag fick helt enkelt inte tag på några kvinnliga artister, säger han.
Magnus Nygren förklarar att de kvinnliga artister han hade i åtanke för säsongen visade sig redan vara uppbokade eller för dyra. Ekonomin är en viktig faktor, konstaterar han.
– Jag tycker det är jättesvårt. Det finns ju massa kvinnliga artister, men jag måste ju också tänka på ekonomin för att få ihop det.
Karin Inde är ordförande på Musikerförbundet. Hon pekar på att en underrepresentation av kvinnliga artister leder till att färre i befolkningen kan spegla och identifiera sig med de som presenteras på scen.
– Att lyfta fram förebilder för kommande generationer är A och O, säger Karin Inde.
Med pandemi och lågkonjunktur har de senaste åren varit utmanande för musikarrangörer. Karin Indre menar på att vi i osäkra tider söker trygghet i det välbekanta, vilket i detta sammanhang ofta resulterar i fler män på synliga positioner. Hon anser att det är viktigt att alla aktörer i branschen inser att de är en del av strukturen.
– Det gäller för alla, både arrangörer och musiker, att syna sin makt här oavsett vilket kön du själv tillhör.
I S:t Nicolai ruin arrangeras sedan några år tillbaka "Musik i Ruinen". Balansen mellan kvinnliga och manliga artister på scen har genom åren varit jämn.
– När jag får välja blir det naturligt en bra balans, skulle jag säga, men jag bokar inte efter någon policy eller kvotering. Till exempel är vissa genrer mer mansdominerade och då får man anstränga sig för att hitta kvinnliga artister, säger Pelle Jansson, som konsertarrangör sedan 1990-talet och står för bokningarna av live-akterna i kyrkoruinen.
Filip Adamo på Grå Gåsen lyfter också utbudet; alltså vilka som turnerar under sommaren och således går att få in till ön. Att man måste ha ett öga för kunna skapa balans och jobba utifrån branschens förutsättningar.
– Jag tycker att varje live-koncept som inte uppnår en jämställd könsfördelning har någonting att jobba på till nästa år.
Aktiva ansträngningar är avgörande för att uppnå en jämn könsbalans på musikscenen, menar Karin Inde.
– Det är ingen rocket science, men det är en kunskap du behöver vilja lära dig, säger hon.