Det finns flera nötter att knäcka när det gäller den framtida kryssningstrafiken. En är hur besökarna ska ta sig runt på Gotland när fler och större fartyg, anlöper Gotland samtidigt.
LÄS ÄVEN: Regionen kan tvingas bussa folk från kryssningskajen
Göran Hult, vd för Suderbuss AB som ingår i Gotlandsbuss AB, är oroad.
– Om det blir som de säger kan det behövas 30-40 bussar samtidigt. De bussarna finns inte på Gotland.
Han uppskattar att det finns cirka 25 turistbussar på Gotland i dag. Det finns också 24 "gula bussar" som används i linje- och skoltrafik.
– Kryssningsbolagen säger nej till dem, de har inte den komforten som kryssningsbesökarna vill ha, säger Göran Hult.
Han tror inte att det finns något bussbolag på Gotland som vill investera i nya turistbussar utifrån kryssningstrafiken.
– Det kommer finnas jobb för de här bussarna några veckor om året och inte heller varje dag under den perioden. Det är inget man investerar i en buss för 2,5-3 miljoner plus moms.
En bidragande faktor till att bussbolagen inte vågar satsa på kryssningstrafiken är enligt Göran Hult att regionens kommande upphandling av kollektivtrafik och skolskjutsar krockar med starten för kryssningskajen. Upphandlingen ska gälla från mitten av 2019 och måste därför vara klar ungefär ett år innan. Innan upphandlingen är avgjord kommer inget bussbolag våga investera i kryssningstrafiken.
– Skulle inte vi (Gotlandsbuss AB, red. anm.) vinna den upphandlingen så har vi ingen verksamhet alls, säger Göran Hult.
– Jag ser ingen lösning på det här. Jag är tveksam till att någon vill komma hit från fastlandet och köra bara kryssningstrafik.
Thomas Nyberg är vd för Gotland Excursion AB, som arrangerar kryssningsresor och guidade bussturer. Han är inte lika oroad.
– Vi har ju redan kryssningstrafik i dag. Vi har redan 2017 över 70 anlöp bokade och brottas redan med problemen. Men det löser sig alltid, säger Thomas Nyberg.
Han är med i nätverket Gotland Cruise Network.
– Det är över 60 000 bokade besökare 2017 och målet för 2018 är 100 anlöp vilket innebär cirka 60 000-80 000 besökare. Målet på längre sikt är 150 anlöp per år och 100 000 besökare.
Även Thomas Nyberg tror att de gotländska bussbolagen har svårt att investera i nya bussar.
– Lösningen jag ser är att samarbeta med bussbolag på fastlandet, det sker redan i dag och det kan nog öka, säger Thomas Nyberg.
Följ Helagotland.se på Facebook för senaste nytt om Gotland – där kan du även kommentera och diskutera våra artiklar.