Kämpade mot vindar i väntan på nya kajen

Ett fartyg ställde in helt medan ett annat kämpade med barkasser i flera timmar innan passagerarna till slut kom i land. Årets säsong med 67 anlöp blir den sista utan kryssningskaj.

Mäklare. Frida Nehro väntar på nya kajen, den sista säsongen utan hoppas hon blir lugn.

Mäklare. Frida Nehro väntar på nya kajen, den sista säsongen utan hoppas hon blir lugn.

Foto: Henrik Radhe

KRYSSNINGSKAJEN (GA)2017-05-10 12:45

Tidigt på måndagsmorgonen kom det andra av årets kryssningsfartyg till Visby. De hårda vindarna i söndags hade redan fått fartyget Saga Pearl II att ställa in. Aïda Cara kom från Köpenhamn med 1091 passagerare, de flesta tyskar. Strax utanför det pågående bygget av nya kryssningskajen kämpade kaptenen, med hjälp av lots, för att försöka ta sig in i Visby hamn.

– Vindarna var för starka och hamnen är för trång, de vågade inte, säger Frida Nehro, fartygsagent på Ekmans skeppsmäkleri.

På kajen i Visby omdirigerades bussar och guider för att förhoppningsvis ta emot passagerarna via småbåtar vid barkasskajen. Våghöjden var för stor och flera försök fick avbrytas. Först klockan 14 lyckades en del av passagerarna ta sig i land, men då var det för sent för bussutflykter.

– Många blev kvar ombord på fartyget. Det känns jättetråkigt. Vi var många som var beredda från klockan 07, busschaufförer, guider och hamnpersonal, säger Frida Nehro.

Hon berättar att dansare i folkdansdräkter och ett rundturståg även de till slut fick ge upp, när tiden gick.

Om ett år är kryssningskajen klar. Då kan gårdagens scenario undvikas.

– De har sagt att kajen klarar upp till 14 meter per sekund, säger Frida Nehro.

I väntan på kaj riskerar vindarna att ställa till det.

I dag anlöper fartyget Clio Visby hamn, på torsdag och söndag är andra fartyg inbokade. Frida Nehro hoppas att blåsten lägger sig.

– Vi är jätteglada om vindarna håller sig lugna, och är det solsken är det ett plus, säger hon om resten av säsongen i väntan på nya kajen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om