Gert riktar hård kritik mot Taxi Visby och regionen

Den forne taxichauffören, Gert Berglund menar att Taxi Visby begått flera allvarliga avtalsbrott och han är också kritisk till regionens hantering. ”Vi hade inte alla rutinerna på plats och det måste vi bli bättre på”, säger Region Gotlands kollektivtrafikchef, Jyrki Vainio.

”Det kommer bli en annan kontroll av leverantörer än vi haft tidigare”, säger Jyrki Vainio, enhetschef för kollektivtrafiken efter Taxi Visbys avtalsbrott.

”Det kommer bli en annan kontroll av leverantörer än vi haft tidigare”, säger Jyrki Vainio, enhetschef för kollektivtrafiken efter Taxi Visbys avtalsbrott.

Foto: David Skoog/arkiv

Kräklingbo2023-10-23 11:55

Gert Berglund, 67, är i dag pensionerad och bor i Kräklingbo. Innan pensionen jobbade han för Taxi Visby som ansvarar för regionens sjukresor, skolresor och färdtjänst och det var där han för fem år sedan upptäckte missförhållanden för företagets förare. 

– Övertidsersättning uteblev och vi hade schemalagd övertid. En av förutsättningarna för upphandlingen var att det fanns ett kollektivavtal och jag tycker att det har urholkats. Jag kom till en punkt 2020 då jag kände mig tvungen att ta det med transportarbetarförbundet.

Innan dess gick han dock till ledningen på Taxi Visby där han redogjorde för missförhållandena, något som P4 Gotland tidigare rapporterat om.  

– Jag ville att vi tillsammans skulle göra om och göra rätt inför den stundande upphandlingen. Jag väntade flera veckor utan att få någon återkoppling. 

I samband med att Gert Berglund vände sig till transport hade en kollega som var fundersam kring sin ersättning redan lämnat in sitt anställningsavtal och schema för två år tillbaka till fackförbundet. 

– När de fick det så hade de på fötterna att begära in samtlig personals scheman och lönespecifikation för två år tillbaka i tiden. Transport undersökte det noggrant och kom fram till att det fanns allvarliga fel. Jag frågade dem vilka avtal man hade brutit mot och de svarade att det är lättare att säga vilka de inte hade brutit mot. 

Utfallet blev att de som var anslutna till Transport fick ersättning för den obetalda övertiden. Gert Berglund berättar att inte ens hälften av förarna kompenserades då de inte var fackligt anslutna. 

Den obetalda arbetstiden var dock inte det enda som inte stod rätt till under Gert Berglunds tid på företaget. Fordon kördes även på annat bränsle än vad som avtalats mellan företaget och regionen.

– Det står att vi ska följa regionens miljöpolicy och köra på fossilfri miljödiesel men vi blev ändå meddelade att vi skulle köra på vanlig diesel. 

Gert Berglund har räknat på hur mycket företaget tjänat in på att köra på vanlig istället för miljödiesel och får den totala summan till mellan 500 och 700 000 kronor. Nu riktar han stark kritik mot regionens kollektivtrafikchef, Jyrki Vainio för att inte ha vidtagit några åtgärder mot Taxi Visby.  

– Jag tycker att man har lurat medborgarna, regionen och oss chaufförer att medverka till avtalsbrott. Jag anser att summan man tjänat borde utgå i vite till regionen. 

Han fortsätter: 

– Vad ger det för signaler till andra företag om avtalsbrott inte ger några konsekvenser? 

Jyrki Vainio bekräftar att det rör sig om ett avtalsbrott men att det enligt det skrivna avtalet är svårt att utdöma vite i efterhand. 

– När vi fick information om hur det förhöll sig så påtalade vi felet för dem och de åtgärdade det direkt. Hade vi vetat om det från dag ett och de inte velat åtgärda det så hade det varit en annan sak, säger han. 

Kollektivtrafikchefen medger att regionen borde upptäckt problemet tidigare och att man nu ser över sina rutiner för att misstaget inte ska upprepas. 

– Alla såna här saker föranleder självkritik. Vi hade inte alla rutinerna på plats och det måste vi bli bättre på. Det kommer bli en annan kontroll av leverantörer än vi haft tidigare. 

Jimmy Leandersson, vd på Taxi Visby förklarar att beslutet att överge miljödieseln handlade om att priset på bränslet ökade dramatiskt i samband med Rysslands invasion av Ukraina 2022, och att man försökte omförhandla avtalet med regionen. Jyrki Vainio hävdar att det dock aldrig kom in nåt underlag från företaget att diskutera. 

Vad gäller överträdelserna mot kollektivavtalet vill vd:n nyansera bilden något och hävdar att det fanns en tydlig önskan hos flera förare att jobba mer än enligt schema. Gränsen låg på 200 övertidstimmar för varje förare innan företaget enligt kollektivavtal skulle tvingas söka dispens hos facket. Det var där man felade och till slut tvingades betala ett sexsiffrigt belopp i skadestånd till förarna som var anslutna till transport. 

– Vi skulle inte haft den typen av uppgörelser med förarna. Det är hål i huvudet från vår sida och kommer aldrig hända igen. Framöver kommer vi följa kollektivavtalet till punkt och pricka, säger Jimmy Leandersson. 

undefined
”Framöver kommer vi följa kollektivavtalet till punkt och pricka”, säger, Jimmy Leandersson, vd på Taxi Visby.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!