Så ska DG locka fler tyskar till Gotland

De utländska turisterna behöver bli fler på Gotland. Destination Gotland storsatsar i år på sin marknadsföring – bland annat på världens största turistmässa.

Vy från en av ingångarna till resemässan ITB i Berlin som pågår 6-10 mars.

Vy från en av ingångarna till resemässan ITB i Berlin som pågår 6-10 mars.

Foto: Robert Lehmann/MesseBerlin

Kraftsamling2019-03-08 19:55

"Kusten utanför Sveriges största ö är området för vild havsöring, och under ekar och hasselnötsbuskar växer svart tryffel. Och här, vid Östersjön trivs utmärkt vin. En nöjesresa på Gotland."

Citatet är ett utdrag från ett resereportage publicerat på den tyska nyhetssajten Welt.de. Ett av flera exempel på vad förra årets satsning på den tyska marknaden lett till, enligt Adam Jacobsson, försäljningschef på Destination Gotland.

– Vi hade 20-25 tyska journalister på besök i fjol, och planen är att öka antalet i år, säger han om de journalistresor som bolaget anordnar som en del av sin marknadsföring av Gotland som resmål.

LÄS MER: "Stora planer för nytt besökscentrum"

Utöver skribenter för resemagasin och tidningssajter, fokuserar Destination Gotland även i allt högre grad för så kallade influencers, enligt Adam Jacobsson.

LÄS MER: "Besöksnäringen satsar på stor undersökning"

Nu kommer satsningen på Tyskland att intensifieras. "En kraftsamling med start i år", som Adam Jacobsson beskriver den. En stor del av marknadsföringen sker på plats i Tyskland. Utöver pressresorna kommer Destination Gotland att medverka på 5-6 mässor under 2019. Den kanske viktigaste pågår just nu. Den här veckan, med start 6 mars pågår världens största resemässa – ITB i Berlin.

– Vi har olika aktiviteter med erbjudanden, exempelvis på boende. Genom att vi träffar media samt olika researrangörer så kan de i sin tur marknadsföra Gotland.

I dag är var femte utländsk resenär från Tyskland, och det finns mer att hämta. Enligt Adam Jacobsson är intresset för Gotland jättestort, och han tar tyskarnas fascination för våra deckare som ett exempel:

– Vi hade en tysk journalist här senast för en dryg vecka sedan, i samband med filminspelningen (filmatiseringen av Mari Jungstedts Kommissarien och havet, reds. anm.). Journalisten följde med hela tiden under de 18 dagar som man filmade, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!