Destination Gotlands fartyg M/S Visborg kolliderade under måndagen med kajen i Nynäshamn. Därefter kontaktades Transportstyrelsen som har uppdrag att kontrollera fartygen i den svenska sjöfarten. Anders Henriksson, teknisk expert på sjöfartssektionen i Stockholm vid Transportstyrelsen, säger att det i genomsnitt inträffar en kollision mellan fartyg och kaj per år.
– Det är inte vanligt att sådant här inträffar, men det händer då och då. Det händer nästan alla fartygstyper att de får skador i samband med förtöjning, säger Anders Henriksson.
LÄS MER: Efter olyckan – flera turer med DG ställs in
Vad har du att säga om skadan på Destination Gotlands nya fartyg?
– Det rör sig om en kvadratmeter som blivit skadad och plåt som måste ersättas. Dykare har även varit på plats och undersökt fartyget. Haverikommissionen får sedan besluta om de ska utreda olyckan eller inte. Vi har inte fått någon information om att det skulle vara fel på någon utrustning eller dylikt. Förmodligen är det en missbedömning – eller om det är vinden som tryckt ut fartyget när det skulle lägga till, säger Anders Henriksson.
LÄS MER: DG:s om olyckan med nya fartyget
Han säger att skadan på M/S Visborg kan komma att repareras tillfälligt.
– Det är klassifikationssällskapet som ansvarar för hur det här sköts och de kontrollerar när båten är sjösäker igen. Men det kan bli en temporär reparation och bolaget kan få en viss tid på sig att sedan åtgärda det permanent, säger Anders Henriksson.
Han säger att Destination Gotlands fartyg är anpassade för att kunna hantera sådana här skador.
– Fartygen är väldigt kraftiga och har speciella tankar i aktern. De klarar en sådan här skada, utan att det blir farligt för passagerare och lasten som finns ombord, säger Anders Henriksson.