Förslag om slopad vÀgledning oroar

Som GT berÀttade i gÄr finns ett förslag om att lÀgga ned regionens konsumentvÀgledning. Anna Rosanders namninsamlingar bidrog till att tjÀnsten ÄterinrÀttades i fjol. Hon blir bedrövad av förslaget.

Anna Rosander med sin och sonens namninsamling 2014.

Anna Rosander med sin och sonens namninsamling 2014.

Foto: Tommy Söderlund

KonsumentvÀgledning (GT)2017-08-17 11:00

2011 tog regionen bort konsumentvÀgledningen av besparingsskÀl. Anna Rosander som sjÀlv har erfarenhet av hur det Àr att hamna i tvist med försÀljare startade 2014 en namninsamling för att förmÄ regionen att ÄterinrÀtta konsumentvÀgledningen.

– Före 2011 funkade det jĂ€ttebra. Man gick in pĂ„ kontoret och det fanns nĂ„gon att prata med och det var hur enkelt som helst att boka en tid. Jag visste inte ens att regionen erbjöd konsumentvĂ€gledning igen. Jag trodde bara de hĂ€nvisade till den nationella upplysningstjĂ€nsten, sĂ€ger Anna Rosander.

2 840 namn lyckades Anna och sonen Robert samla in och regionen föll till föga. Förra Ă„ret i november infördes tjĂ€nsten igen, om Ă€n i liten skala, tre timmar i veckan.

– Att vi lyckades fĂ„ ihop sĂ„ mĂ„nga namn visar vĂ€l hur stort behovet Ă€r. Jag tror sĂ€kert att vi kunde ha fĂ„tt in fler namn men det var svĂ„rt att vara överallt pĂ„ hela ön.

NÀr regionen nu ska omorganiseras i samband med att kultur- och fritidsnÀmnden och förvaltningen lÀggs ned vid Ärsskiftet, finns ett förslag om att lÀgga ned konsumentvÀgledningen igen. Regionstyrelsens arbetsutskott har dock sagt att en konsekvensanalys mÄste tas fram innan ett beslut om avveckling kan fattas.

– Jag tycker att de mĂ„ste inse att det finns ett behov. Jag blir ofta kontaktad av personer som kommer ihĂ„g att jag samlade namn. Minst ett tiotal personer har jag hjĂ€lpt med att till exempel överklaga sĂ„ att de inte hamnat i knipa. Andra har jag skickat till regionen sĂ„ att de ska inse att behovet finns. De som styr kanske inte har behovet sjĂ€lva och ser inte att det finns andra som har problem.

Antalet kommuner som erbjuder vÀgledning fortsÀtter att minska. Enligt Konsumentverket saknas i dag konsumentvÀgledning i 42 av landets 290 kommuner. 2015 var den siffran 20 kommuner.

– Jag tycker politikerna skulle frĂ„ga sig om det Ă€r bĂ€ttre att folk hamnar hos kronofogden eller kastas ut pĂ„ gatan, sĂ€ger Anna Rosander.

– Hade de bara fĂ„tt bra tips och hjĂ€lp sĂ„ kanske de aldrig hamnat dĂ€r.

Anna H Johansson Àr i dag den person som bÄde sköter regionens konsumentvÀgledning och budget- och skuldrÄdgivning. Hon vill inte uttala sig i frÄgan.

– Det hĂ€r Ă€r ju Ă€n sĂ„ lĂ€nge bara ett förslag.

Men upplever du att behovet finns?

– Jo, det finns ett behov. FrĂ„gan Ă€r vĂ€l bara hur stort behovet Ă€r.

Goda rÄd

LĂ€s alltid det finstilta. Den ”pyttelilla” texten som alltid stĂ„r lĂ€ngst ned. Plocka fram förstoringsglaset om sĂ„ behövs!

BegĂ€r papper pĂ„ allt! HĂ„ll inte pĂ„ att skicka mejl fram och tillbaka. Om försĂ€ljare ringer – be dem skicka information pĂ„ papper. Ofta dyker det aldrig upp nĂ„gra papper.

Undvik att sĂ€ga ”Ja”. Jag försöker försöka lĂ„ta bli att svara: ”Ja, det Ă€r Anna”. Det finns en möjlighet att samtalet klipps ihop och det lĂ„ter som du svarat ja pĂ„ nĂ„got du inte kĂ€nner till.

KĂ€lla: Anna Rosander

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!