ANMÄLAN: Taxibråk på Visby flygplats

Taxi Gotland anmäler Swedavia, som driver Visby flygplats, då de anser att ett nystartat företag som bedriver trafik till och från flygplatsen får fördelar jämfört med övriga taxiföretag.

Foto: Tommy Söderlund

Konkurrensverket2016-08-23 09:40

Taxi Gotland är ett av ett flertal taxiföretag som frekvent trafikerar Visby flygplats. Samtliga bedriver trafiken till och från flygplatsen enligt samma villkor där man bland annat har tillåtna uppställningsplatser, betalar avgifter till Swedavia och har andra ordningsregler att förhålla sig till.

Nu anmäler Taxi Gotland Swedavia till Konkurrensverket, då man anser att flygplatsen gynnar det nystartade företaget Visby Shuttle, som bedriver trafik till och från flygplatsen enligt ett "nytt koncept". Företaget kör folk mellan Visby och flygplatsen i miljövänliga bilar och där man kör mer än en person åt gången.

Så här skriver Taxi Gotland i sin anmälan:

"Konceptet påstås vara "anropsstyrd linjetrafik", där kund kan förboka plats i bil, och därefter åka till fast pris per plats.

Tillstånd för linjetrafik var varken sökt eller registrerat hos den regionala kollektivtrafikmyndigheten den 2016-06-16, och någon tidtabell för turerna finns ej. Inte heller någon specifik, eller ens ungefärlig, linjesträckning finns presenterad."

Enligt anmälarna har Visby Shuttle tilldelats särskilda uppställningsplatser utanför den ordinarie taxifållan. Företaget ska därför slippa betala de avgifter till Swedavia som övriga taxiföretag gör. I anmälan skriver Taxi Gotland även att Visby Shuttle tillåtits dela ut reklambroschyrer inne i ankomsthallen, vilket inte är tillåtet för övriga företag.

Frågan som Taxi Gotland ställer till Konkurrensverket är om Swedavias agerande kan anses vara otillbörligt gynnande av ett enskilt företag, alternativt diskriminerande behandling av dominerande aktör.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!