Strömavbrotten: Flera företagare söker kompensation

Under onsdagen fick företagare komma till Geabs kontor i Visby. Där kunde de få svar på frågor om vad de kunde få för kompensation om de fått utrustning eller annat förstört i strömavbrotten som skett till följd av arbetet i Ygne.

Geabs marknadschef, Johan Granath.

Geabs marknadschef, Johan Granath.

Foto: David Skoog

Kompensation2018-09-26 19:55

Flera företagare valde att titta in med sina frågor till Geab under deras öppna möte. Även om trycket inte var så stort till en början åtminstone.

– Vi har haft öppet nu i en och en halv timme och hittills har det kommit omkring 15 personer, men vi tror att det kommer flera närmare slutet av dagen, säger Johan Granath, marknadschef på Geab.

Vad som gått sönder och hur stora summor som företagarna hittills sökt kompensation för är väldigt varierande från fall till fall.

– Det kan vara allt från tusenlappen till strax under hundra tusen av de som varit här hittills. Det har varit allt från stora värmepumpar, till enskilda företagare med en dator. Så det har varit en otrolig spridning precis som det är i ett sånt här läge. Det kan drabba alla, säger Johan Granath.

De flesta av de riktigt stora kunderna har redan etablerat en kontakt med Geab redan innan mötet, men Johan är tydlig med att det inte spelar någon roll hur stor skadan är för hur den behandlas.

– Vi bedömer alla skador på samma sätt, om det är tusen kronor eller hundra tusen kronor spelar ingen roll. Processen ser alltid likadan ut, har saker gått sönder och vi är orsaken till det så kommer vi att ersätta. Det man gör är att vi går igenom alla de strömavbrott som kan härledas till Ygnearbetet. Och utifrån det tittar vi om det kan vara orsaken till felet hos kunden, säger Johan Granath.

Johan Granath vill också poängtera att det inte bara är företag som kan begära ersättning, utan att även privatpersoner har samma rätt att få ersättning om man fått utrustning skadad.

En av dem som kommit till Geabs kontor för att ta reda på om han kan få ersättning är Stefan Thomsson, från Sukanyas Thai Take Away, men han har egentligen inte fått något specifik utrustning skadad.

– Det är mest mat som blivit förstörd. Vi har fått kasta en massa ris och kyckling bland annat, och en dag kunde vi inte öppna på grund av strömavbrotten, säger Stefan Thomsson.

Totalt kommer han inte söka för några större summor, men sista uträkningen behöver han göra hemma med blanketten.

– Jag kommer nog söka för mellan 1500 och 2000 kronor i alla fall. Och det är lindrigt ändå i förhållande till en dags förtjänst, säger Stefan Thomsson.

Vad slutsumman blir att betala i kompensation till de kunder som fått utrustning skadad återstår att se.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!