På torsdagen beslutade regionstyrelsen att ändra reglerna för sin kundfakturering. Med start 1 oktober i år gäller de nya riktlinjerna, och regionen kommer att ta ut en påminnelseavgift för fakturor som inte betalas i tid.
Region Gotland berättar att man idag skickar ut drygt 270 000 fakturor årligen, och att nio procent av dem betalas för sent.
Det innebär omkring 24 000 påminnelser och 11 000 inkassokrav ut per år, och de nuvarande reglerna gör att kunder kan betala sina fakturor upp till 28 dagar för sent utan någon extra kostnad eller konsekvens.
Men nu förändras alltså systemet.
Den nya regeln innebär att en påminnelseavgift kommer att skickas ut inom 5-7 dagar efter fakturans förfallodatum, och Region Gotland beräknar att det nya systemet kommer att innebära drygt en halv miljon kronor i nya intäkter.
Hur mycket påminnelseavgiften, som innehåller en lagstadgad avgift samt dröjsmålsränta, kommer att kosta framgår ännu inte.
– Även i ekonomiskt tuffa tider är det viktigt att den som nyttjar något också är den som betalar. När vi inför påminnelseavgift blir det tydligare att sena betalningar kostar, och det är rimligt att den som är sen också står för den kostnaden – inte skattebetalarna i stort. Dessutom kan färre påminnelser bidra till minskad pappersanvändning och färre utskick, och de är bra för miljön, säger Meit Fohlin (S) i ett pressmeddelande.