Flera nyheter i kollektivtrafiken

Nästa år kan resenärer betala resan med kort i regionens bussar, efter beslut i tekniska nämnden.

Till våren kan det bli möjligt att betala med kort på bussarna.

Till våren kan det bli möjligt att betala med kort på bussarna.

Foto: Henrik Radhe

Kollektivtrafiken2016-11-16 18:40

Tekniska nämnden beslutade på onsdagen att samtliga bussar i kollektivtrafiken ska utrustas med terminaler för kortbetalning.

– Det är något som har efterfrågats. Vi tar inte bort kontantbetalningen ännu, men på sikt ser vi att det ska försvinna, säger Tommy Gardell (S), ordförande i tekniska nämnden.

Investeringen för kortbetalning på bussarna beräknas kosta cirka 60 000 kronor. Det är oklart när installationen sker, men eventuellt kan det ske under våren 2017.

Nämnden beslutade också att göra ett tillägg i reglerna för Bussiga kortet, det gratis busskort som samtliga skolelever i grund- och gymnasieskolan på Gotland har rätt till. Bussiga kortet gäller i dag bara fram till 30 juni det år man fyller 20 år.

– En del har en termin kvar när de fyllt 20 så nu har vi justerat reglerna så att man får ha kvar busskortet så länge man går i gymnasiet, säger Tommy Gardell.

Kollektivtrafiken är kostsam och tekniska nämnden har tidigare ersatt vissa busslinjer med närtrafik, där resenären beställer transport från sin bostad till närmaste busstation eller serviceort. Fördelen är att det bara blir en kostnad när någon reser.

Nu ska närtrafiken utökas och på sikt kommer fler kollektivtrafikturer att ersättas med närtrafik. Utökningen innebär också att resenärerna ska kunna stanna längre på serviceorten än de två till tre timmar som gäller i dag, innan turen till bostaden går tillbaka, eller åka vidare till exempelvis Visby.

Nämnden beslutade också att närtrafiken ska marknadsföras bättre eftersom det är få som använder och känner till att den finns. Det ska också utredas om även Visby ska ingå i närtrafiken.

– Vi har dragit in bussar i Visby och i en del områden är det svårt att ta sig för exempelvis äldre människor som inte har tillgång till färdtjänst, säger Tommy Gardell.

Regionens ekonomi tillåter inte kollektivtrafik överallt inom regionen, påpekar Tommy Gardell.

– Det här är ett jättebra komplement. När vi upphandlar nästa gång kan det nog bli mer sådant, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om