Ulo Massing är chefredaktör för branschtidningen Bussmagasinet. Det var efter att han läst en artikel i Gotlands Allehanda om att regionen upphandlar kollektivtrafiken på tre år, som han reagerade på en kommentar av regionens upphandlare, Birgitta Lidman:
”Anbudsgivaren får göra en analys och ta en affärsrisk mot bakgrund av vetskapen att det kommer en lång avtalsperiod i nästa upphandling”, sa hon.
Ulo Massing håller inte alls med. Den ekonomiska risken bakas in i anbudet, vilket innebär att kollektivtrafiken blir dyrare.
– Det kan bli hur dyrt som helst. En kostnadsbomb för skattebetalarna, säger han.
Att kalkylera med nästa avtalsperiod, tycker han inte heller är realistiskt.
– Företagen chansar inte på att vinna nästa upphandling. De har ingen aning om vilka konkurrenter de har då.
Av upphandlingsunderlaget framgår att 70 procent av bussarna ska köras med biogas och avtalet löper på tre år. En buss kostar mellan 2 och 2,5 miljoner kronor och för en buss som drivs med biogas ökar priset med omkring 400 000 kronor.
– Det kommer att krävas minst 50 nya bussar och de ska skrivas av på tre år, säger han.
50 nya bussar som kostar tre miljoner kronor stycket, innebär en investering på 150 miljoner kronor. Skrivs det av på tre år blir summan 50 miljoner kronor per år bara för investeringen av fordon, vilket läggs på den totala kostnaden för trafiken. Det kan jämföras med priset på kollektivtrafiken som idag uppgår till totalt 120 miljoner kronor per år.
Förutom den korta avtalstiden har, enligt Ulo Massing, regionen inte följt de upphandlingsrekommendationer som parterna har.
– Den här upphandlingen är nästan diametralt motsatt. Till exempel brukar man skriva in ett index eftersom drivmedelspriserna kan variera snabbt. Struntar man i index går priserna upp ännu mer eftersom bolagens risktagande ökar.
Ett annat problem anser han är att det sannolikt bara är stora bolag som kan ge ett anbud och att ett mindre företag efter det, skulle klara av att vara med och tävla vid nästa upphandling, är knappast troligt.
Han tar Bornholm som exempel. Där ansåg man att man skulle döda konkurrensen om ett stort bolag fick all trafik.
– Ledningen på Bornholm vände sig till EU och frågade om de fick begränsa upphandlingen. De fick klartecken att dela upphandlingen så att inget företag kunde lägga under sig allt. Deras krav var att minst tre olika operatörer skulle sköta busstrafiken.
– Om du får ett enda bolag, missar du möjligheten till konkurrens i nästa upphandling.
– Det går att göra upphandlingar där man styr hur många som ska vara med och sköta kollektivtrafiken, säger Ulo Massing.
På Bornholm skrev de in att ingen fick ha mer än 40 procent av trafiken. För att vara på den säkra sidan kontaktade man EU:s konkurrensmissionär och fick skriftligt på att det var tillåtet.
– Det här är bland det mest häpnadsväckande jag sett, säger Ulo Massing som tycker att regionen ska avbryta upphandlingen.
– Än är det inte för sent att göra det. Det går att förlänga nuvarande avtal till 2021. Då har de tid på sig att ta in synpunkter på resvaneundersökningen och göra en upphandling på 8-10 år.
Det värsta som kan hända är att inget bolag lägger något bud.
– Då tvingas man in i en situation där säljaren bestämmer och kan köra på dubbla priset.