I december 2019 fick regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius (C) kritik för att hon på egen hand fattat beslutet att regionen inte skulle överklaga domen om bryttillståndet.
Men regionen har nu – trots att de inte överklagade – ändå ombetts yttra sig angående överklaganden från andra instanser. Exempel är Naturskyddsföreningen – och även SMA, som alltså var missnöjda med domen, de också.
I regionens yttrande fokuserar man på två punkter: Hur trafiken ska lösas samt frågan om enskilda brunnar.
– För oss är trafiksäkerhetsåtgärderna jätteviktiga. Det är den delen som SMA själva har överklagat efter domstolens första beslut, de vill förändra villkoret om trafikfrågan. Om det villkoret försämras så vill vi inte att täktverksamheten ska vara tillåtlig. Det är ett ganska skarpt och tydligt ställningstagande, säger Eva Nypelius.
Vad gäller trafiken har man diskuterat att använda befintliga vägar för stentransporterna från Klintebys och Snögrinde till hamnen.
Den nu överklagade domen från Mark och miljödomstolen säger att SMA ska betala 110 miljoner kronor. En summa som ursprungligen kommer från bolagets uträkning om vad ett transportband skulle kosta. Den delen av domen har alltså SMA överklagat, företaget vill dock betala 30 miljoner i en åtgärdsvalstudie som ska göras av Trafikverket.
Ett alternativ som diskuterats handlar om transportband mellan täkterna och hamnen – men det säger SMA nu nej till, trots att det enligt bolagets egna beräkningar skulle bli billigare än transport på lastbil.
Texten har ändrats 1 november 2020.