Butik i Katthammarsvik utan uppkoppling

I veckan har Tempo-butiken i Katthammarsvik stått utan internetuppkoppling. Det blir ett stort tapp i inkomsterna och mängder av merarbete, förklarar butikschef Marika Gardarfve.

Marika Gardarfve driver Tempo-butiken. Att Telias mobila bredband legat nere har ställt till det rejät.

Marika Gardarfve driver Tempo-butiken. Att Telias mobila bredband legat nere har ställt till det rejät.

Foto: Nils Stahle

Katthammarsvik2024-08-16 15:45

Klockan 10 i måndags förmiddags stod livsmedelsbutiken på östra Gotland plötsligt utan internetuppkoppling. Fram till fredagen har det inte gått att betala med elektroniska kort, blipp, utländska kort eller via telefoner. I butiken finns en uttagsautomat så att en del kunder ändå har kunnat betala med kontanter, enligt Marika Gardarfve.

– Men vi har väldigt många utländska kunder så här års. För dem kostar det extra att ta ut pengar, så då struntar de ju i att handla, säger hon.

Utöver att butiken gått miste om många köp så kan de inte lägga ordrar. Det får Marika göra manuellt och chansa på att det blir rätt eftersom hon inte kommer åt deras försäljningsstatistik eller system.

– Det är otroligt mycket merarbete, säger hon. 

Veckans nätavbrott är inte det första i sommar.

– Den största försäljningshelgen på hela året hade vi inget internet mellan fredagen och måndagen. Då sa Telia att det berodde på ett blixtnedslag, säger hon.

Uppdatering: När denna artikel först publicerades stod butiken fortfarande utan uppkoppling, men detta åtgärdades till slut vid 17-tiden på fredagen. Strax före klockan 18 lämnade Telia följande kommentar genom William Fröding, pressansvarig:

"Vi hade ett tekniskt fel vid en mobilbasstation. Vår ambition är att alltid att åtgärda fel och återställa täckningen vid tillfälliga avbrott så snabbt som möjligt. Den här gången tog det längre tid på grund av att våra tekniker fått invänta en leverans av en reservdel och det är något vi verkligen beklagar."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!