Rikstrafikens rapport lägger stor vikt vid den negativa miljöpåverkan färjetrafiken bidrar med och som kan minskas med långsammare färjor och kortare transportsträckor. Dessa aspekter tar nu PUK upp som argument för en fungerande hamn i Kappelshamn.
För att lägga tyngd på sina argument kommer gruppen att anlita en konsult som ska utreda utvecklingsmöjligheterna, investeringsbehov och lönsamhet, för bland annat Kappelshamns hamn och.
- Det blir en utredning av norra Gotlands infrastruktur med Kappelshamn som en av de viktigaste bitarna, säger Berra Sandström som kommer att vara projektledare för utredningen.
För att finansiera utredningen hoppas man att näringslivet ska hjälpa till. Ett par hundratusen kronor uppskattar Berra Sandström att utredningen kommer att kosta.
Pojektet kommer att drivas i UNG:s, Utveckling av Gotland, regi eftersom utredningen inte bara omfattar Kappelshamn. Berra Sandström, som är med i både PUK och UNG, kommer dock att vara projektledare.
– Vi (PUK) ska se till att det går att finansiera genom att prata med näringslivet. Vi kommer naturligtvis att vara en resurs för utredningen också. Jag ska vara projektledare och driva det framåt, säger Berra Sandström.
Kommer ni att uppvakta Rikstrafiken?
- Det är inte tanken i det här skedet. Det känns inte som vår grej i sammanhanget. Oavsett upphandlingen av Gotlandstrafiken så tror vi att själva infrastrukturen runt hamnen i Kappelshamn är viktig.
Utredningen är något som PUK skulle ha genomfört oavsett upphandlingen men Berra Sandström medger att den påverkar.