Systern dog –  vägrades färdtjänst till begravning

En kvinna på Gotland fick ett dödsbesked. Hennes syster hade avlidit. Men när hon skulle beställa färdtjänst möttes hon av kalla handen.

Foto: Johan Heikensten

JO-anmälan2016-05-09 15:38

Det var i slutet av förra året som kvinnans assistent ringde till Region Gotland för att boka riksfärdtjänst. Kvinnans syster hade avlidit och kvinnan behövde komma fort över till fastlandet för att kunna vara med på begravningen. Men den tjänsteman som besvarade samtalet gav, enligt kvinnans anmälan till JO, ett otrevligt bemötande och svaret var glasklart. Riksfärdtjänsten måste bokas fyra veckor i förväg på grund av handläggningstid.

Kvinnan skriver i anmälan: "Vi visste ju ej i bättre tid att vi behövde göra denna resa då anledningen är dödsfall vilket man varken kan eller vill förutspå".

Den ort där begravningen skulle ske låg utanför Stockholmsgränserna och då menade tjänstemannen att biljetten inte skulle täcka resan, även om de hade bokat i tid.

"Vi har åkt dit tidigare utan problem", skriver kvinnan.

Kvinnan vill att Justitieombudsmannen, JO, granskar tjänstemannens bemötande och reglerna kring färdtjänst till begravningar.

Hon menar också att om reglerna är så hårda får hon acceptera det, dock tycker hon att bemötandet var oacceptabelt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om