En tysk herrcykel av mĂ€rket DĂŒrkopp och en svensk av mĂ€rket Start uppe under taket hör till de Ă€ldsta. I mitten av lokalen tronar en skinande blank Oldsmobile frĂ„n 1904.
â HĂ€r Ă€r fordonshistoria sedan 1900-talets början. Den hĂ€r bilen har gĂ„tt som postbil mellan TingstĂ€de, LĂ€rbro och FĂ„rösund, sĂ€ger Hans-Ove Hellström och visar bilen renoverad till nyskick i museets samlingar.
Han berÀttar hur allt började för drygt tio Är sedan, nÀr Fortifikationsverket ville riva det som varit försvarets fordonsförrÄd. Kyrkan fick köpa lokalen, som dÄ var i mycket dÄligt skick, och sÄlde vidare till LÀrbro hembygdsmuseum. Tanken var dÄ att flytta krigssjukhuset som ligger ett par hundra meter bort. Men vid ett möte dÀr Rolf Harlevi, som Àgt Visby bilmuseum och Àr frÄn LÀrbro, var med föddes idén till nÄgot större. Rolf var villig att donera delar av sin stora samling.
ââHans-Ove och jag var dĂ€r och Rolf la handen pĂ„ en T-Ford och sa att den hĂ€r ska ni ha. Vi trodde att vi drömde, sĂ€ger Berth Lindblom, ordförande i hembygdsföreningen.
Ett gubbgÀng bestÄende av Ätta erfarna mÀn satte i gÄng att renovera och bygga, anförda av nestorn snickaren Bengt Hammerin.
â Han fyller 95 nĂ€sta gĂ„ng och har varit en av de mest aktiva, men Hans-Ove som Ă€r diplomatisk har döpt om gruppen frĂ„n gubbgĂ€ng till teknikgruppen, sĂ€ger Berth Lindblom.
Parallellt har en annan grupp jobbat med samlingarna och hela 2017 gick Ă„t till föremĂ„lsregistrering av omkring 1â500 fordon och prylar. Via Gotlands hembygdsförbund fick museet erbjudande om att ta över delar av kulturpristagaren Evy Augustssons samlingar i Rute. Skomakeri och Ă€ldre tiders köksföremĂ„l finns nu samlat i en annan del av bygdemuseet pĂ„ vĂ€gen mot Kappelshamn.
â Vi har haft smygöppet. I höstas hade vi LĂ€rbrodagen och dĂ„ var mĂ„nga besökare hĂ€r, sĂ€ger Hans-Ove Hellström och berĂ€ttar att museet efter invigningen den 2 juni kommer att ha öppet söndagar och onsdagar och kommer att bemannas av frivilliga.
Trots att ett nytt museum nu stÄr klart att inviga Àr den stora vinsten bakom de mÄnga tusen timmarnas ideella arbete lika mycket en ökad gemenskap.
â Vi har haft kul nĂ€r vi trĂ€ffats, byggt och mixtrat, sĂ€ger Gunnar Nordin och fĂ„r medhĂ„ll:
â Vi har fĂ„tt jĂ€ttefin kontakt med folk som vi aldrig hade fĂ„tt chans till annars, sĂ€ger Hans-Ove Hellström.