Elever testar hjÀlpmedel för funktionsvarierade

För att uppmÀrksamma internationella funktionshinderdagen, som infaller i dag, fÄr elever pÄ Högbyskolan i Hemse prova olika hjÀlpmedel för funktionsvarierade. "Det Àr viktigt att inte ha en massa fördomar", sÀger Linn Norrby i Ärskurs 8.

Klasskompisarna MÀrta Jaxelius och Louise White tycker att det Àr svÄrt att ta sig upp pÄ hindrena i rullstol.

Klasskompisarna MÀrta Jaxelius och Louise White tycker att det Àr svÄrt att ta sig upp pÄ hindrena i rullstol.

Foto: Cecilia Thomsson

INTERNATIONELLA FUNKTIONSHINDERDAGEN (GT)2016-12-04 11:00

Högbyskolans gymnastiksal Àr under fredagen utrustad med rullstolar, rullatorer och kryckor. En hinderbana har byggts upp med mattor, koner, plintar och ramper. Under dagen fÄr eleverna pÄ skolan testa att ta sig fram genom banan i rullstol eller som synskadad. Detta för att öka förstÄelsen för hur viktigt det Àr med tillgÀnglighet i samhÀllet. MÀrta Jaxelius, elev i Ärskurs 8, sitter i en rullstol och försöker ta sig över en av de tjockare mattorna.

– Det Ă€r svĂ„rt, man mĂ„ste ta hjĂ€lp av en kompis för att ta sig upp. Det Ă€r ganska tungt ocksĂ„, jag blir trött i armarna, berĂ€ttar hon.

– Nu förstĂ„r man att det Ă€r vĂ€ldigt svĂ„rt att ta sig fram, fyller klasskompisen Louise White i.

Fredrik Palmér, resurslÀrare pÄ Högbyskolan, Àr den som tagit initiativet till temadagen. Utanför skolan Àr han Àven engagerad i frÄgor som rör funktionsvarierade och tyckte dÀrför att det var bra att ta tillfÀllet i akt att arrangera dagen i samband med internationella funktionshinderdagen.

– Ungdomarna hĂ€r Ă€r vĂ„ra framtida politiker, beslutsfattare och ska ta hand om oss Ă€ldre framöver. DĂ€rför tycker jag att det Ă€r viktigt att de tidigt fĂ„r en förstĂ„else för vad det innebĂ€r att vara funktionsnedsatt. Om man inte har kunskaperna blir det lĂ€tt att göra sig löjlig eller ironisera över funktionsnedsatta.

Han berÀttar att mattorna i salen Àr utlagda för att ge kÀnslan av att köra rullstol i snömodd. Fredrik Palmér har Àven hÀngt upp strumpor pÄ ribbstolarna för att visa hur det kÀnns att inte nÄ överallt, exempelvis om man Àr i en butik och en vara Àr placerad utanför rÀckhÄll.

– Att vara rullstolsburen behöver inte vara ett hinder utan kan vara en möjlighet. Men mĂ„nga offentliga platser brister nĂ€r det gĂ€ller tillgĂ€nglighet. Ofta gĂ„r det dock att Ă„tgĂ€rda med relativt smĂ„ medel, man kan till exempel se till att dörrar har dörröppnare, att det finns hiss, ramper och tĂ€nka pĂ„ var saker placeras sĂ„ att alla nĂ„r, sĂ€ger Fredrik PalmĂ©r.

Linn Norrby i Ärskurs 8 tycker att det Àr bra att skolan arrangerar temadagen. Framför allt tycker hon att det Àr viktigt att alla fÄr pröva hur det kÀnns att inte kunna ta sig fram lika lÀtt.

– Det Ă€r viktigt att inte ha en massa fördomar. Man vet ju aldrig, en dag kan man sjĂ€lv behöva sitta i rullstol eller anvĂ€nda nĂ„got annat hjĂ€lpmedel.

Internationella funktionshinderdagen

Fakta

Internationella funktionshinderdagen instiftades av FN och har firats sedan 1992.

Syftet med dagen Àr att arbeta för en ökad medvetenhet om funktionsvariationer och för att uppmÀrksamma fördelarna med ett inkluderande och tillgÀngligt samhÀlle för alla.

Man rÀknar med att det finns ungefÀr 1 miljard mÀnniskor i hela vÀrlden som lever med en funktionsvariation.

KÀlla: Myndigheten för tillgÀngliga medier, MTM

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!