ââDetta Ă€r helt klart den stora utmaningen i projektet. Det Ă€r dĂ€rför vi ser att vi behöver samarbeta med aktörer i bemanningsbranschen, sĂ€ger Anders Boman, enhetschef vid Skolverket.
Regeringen har bett Skolverket att utreda om och hur den centrala rÀttningen kan införas frÄn och med 2026, i stÀllet för 2027. Det som ska rÀttas Àr uppsatsdelarna i de nationella proven i svenska och engelska, för elever i Ärskurs 9 och gymnasiet. Just uppsatser kan inte rÀttas maskinellt.
Om rekryteringen skulle misslyckas mÄste den centrala rÀttningen helt enkelt stÀllas in, Àr Skolverkets besked till regeringen.
Behov: 5 000
Syftet med att sköta rÀttningen centralt, och inte pÄ varje skola, Àr att fÄ mer rÀttvisa bedömningar. PÄ sikt kan ocksÄ lÀrarkollektivets arbetsbörda minska.
Men det gĂ€ller inte de tĂ€nkta uppsatsrĂ€ttarna, som av naturliga skĂ€l mĂ„ste vara behöriga lĂ€rare. NĂ€r systemet för central rĂ€ttning Ă€r fullt utbyggt â vilket tar ett par Ă„r â handlar det om 5 000 lĂ€rare som ska lĂ€sa och bedöma totalt 400 000 prov per Ă„r.
ââDet bygger pĂ„ att arbetserbjudandet uppfattas som tillrĂ€ckligt attraktivt för dem som ska göra jobbet, och vi bedömer att vi kan ge en konkurrensmĂ€ssig ersĂ€ttning, sĂ€ger Anders Boman.
Skolverket har tidigare föreslagit att myndigheten sjÀlv ska anlita en stor grupp lÀrare för rÀttning. Men nu ser verket att det behöver hjÀlp utifrÄn för att fÄ ihop tillrÀckligt mÄnga.
LĂ€ra av Norge
Hela systemet med nationella prov Àr under förÀndring. Förberedelser för digitala prov, i stÀllet för pÄ papper, pÄgÄr som bÀst och börjar införas hösten 2024. Syftet Àr att förenkla administrationen och rÀttningen, men helt avgörande Àr givetvis att tekniken fungerar pÄ alla skolor. Grannlandet Norge drabbades av provkaos i vÄras, dÄ systemet tillfÀlligt brakade ihop.
ââVi har faktiskt trĂ€ffat Norge och lyssnat pĂ„ deras erfarenheter frĂ„n i vĂ„ras, och vi kommer att trĂ€ffa dem ytterligare under hösten. DĂ€r var det teknik som fallerade och vi tror att vi har en del att lĂ€ra av deras debacle. TeknikmĂ€ssigt Ă€r det utmanande med sĂ„ mĂ„nga anvĂ€ndare som ska gĂ„ in i en tjĂ€nst samtidigt, sĂ€ger Anders Boman.