Gymnasieskolans sprÄkintroduktion Àr utformad för nyanlÀnda elever som gÄtt högst fyra Är i svensk skola och Ànnu inte fÄtt godkÀnt i Àmnet svenska som andrasprÄk.
NÀr pandemin kraftigt krympte möjligheterna till undervisning i gymnasieskolornas lokaler hade ÀndÄ en majoritet av eleverna pÄ sprÄkintroduktion möjlighet att komma till skolan under förra vÄrterminen. Men smittlÀget har som bekant varierat över landet och Skolinspektionen har dÀrför granskat situationen för elever pÄ 16 gymnasieskolor som behövt ha undervisning pÄ distans.
FĂ€rre samtal
Granskningen visar att distansundervisning fick pÄtagliga negativa följder för dessa elever. Eleverna har haft svÄrt att tillgodogöra sig undervisningen, och dÄ sÀrskilt i den muntliga sprÄkutvecklingen, det vill sÀga i att tala svenska. TvÄ tredjedelar av de tillfrÄgade eleverna svarar att fjÀrrundervisningen gör det svÄrare att fÄ stöd och hjÀlp. En majoritet av av rektorerna och lÀrarna har samma uppfattning.
LÀrarna förklarar att det Àr en stor utmaning att fÄ till riktiga samtal mellan eleverna nÀr alla sitter vid var sin skÀrm. Eleverna blir tystare och stÀller inte lika mÄnga frÄgor.
Tappad motivation
LĂ€rare, rektorer och elevhĂ€lsans personal uppfattar ocksĂ„ att elevernas mĂ„ende försĂ€mrats av fjĂ€rrundervisningen, vilket bekrĂ€ftas av drygt hĂ€lften av eleverna. Ăven motivationen försĂ€mras, och sĂ€rskilt för dem som bor trĂ„ngt eller helt ensamma. En vanlig Ă„tgĂ€rd har dĂ„ varit att lĂ„ta eleven i frĂ„ga komma till skolan och ha undervisning dĂ€r.
Skolinspektionen skriver i sin rapport att förutsÀttningarna för distansundervisning var bÀttre vÄrterminen 2021, dÄ skolorna skaffat sig erfarenhet. "Trots detta tyder resultaten sammantaget pÄ att elever pÄ gymnasieskolans sprÄkintroduktion pÄverkats i stor utstrÀckning av undervisningen pÄ distans", skriver Skolinspektionen.