Kritik: Svagt stöd till elever pÄ industriorter

Elever pÄ orter med lÄg utbildningsnivÄ behöver allt stöd de kan fÄ av skolan. Men i stÀllet nöjer sig skolorna ofta med "good enough", enligt en ny granskning.
–Det Ă€r ett orovĂ€ckande resultat, sĂ€ger Skolinspektionens generaldirektör HelĂ©n Ängmo.

Stanna pÄ orten eller söka nya vÀgar? Skolinspektionen kritiserar svag studie- och yrkesvÀgledning pÄ ett antal industriorter. Arkivbild.

Stanna pÄ orten eller söka nya vÀgar? Skolinspektionen kritiserar svag studie- och yrkesvÀgledning pÄ ett antal industriorter. Arkivbild.

Foto: TT

Utbildning2023-10-04 06:34

Det ska inte spela nÄgon roll var i landet en elev bor. Chanserna att utvecklas ska vara lika stora, oavsett ort och skola. Men det Àr vÀl kÀnt att förutsÀttningarna skiftar.

I en fÀrsk granskningsrapport beskriver Skolinspektionen arbetet pÄ grundskolor i 30 av de kommuner som har lÀgst utbildningsnivÄ bland invÄnarna. Det Àr relativt smÄ kommuner dÀr tillverkningsindustrin dominerar hos de flesta.

Undanskymd del

Det handlar alltsÄ inte om skolor i de större stÀdernas utanförskapsomrÄden, vilka annars brukar lyftas i debatten.

– Det hĂ€r Ă€r en mer undanskymd del av likvĂ€rdighetsproblemen i Sverige som vi ville synliggöra, sĂ€ger HelĂ©n Ängmo.

Enligt granskningen brister skolorna bÄde i att motivera eleverna och att ge dem en bred studie- och yrkesvÀgledning.

– Det Ă€r orovĂ€ckande resultat, med tanke pĂ„ att det just i de hĂ€r kommunerna Ă€r viktigt att sĂ€tta in insatser som kompenserar för eventuella normer som kan begrĂ€nsa eleverna, sĂ€ger HelĂ©n Ängmo.

RĂ€cker med E

PĂ„ ett antal av skolorna sĂ€ger personalen att det finns en "bruksmentalitet" kvar pĂ„ orten – jobb finns, bara man tar sig igenom ett yrkesprogram. Enligt rapporten vittnar sĂ„vĂ€l skolpersonal som elever om att lĂ€rarna ofta nöjer sig med "good enough" – att eleverna klarar betyget E.

– Man Ă€r medveten om att det kan finnas en good enough-kultur, det vill sĂ€ga att eleverna behöver inte nĂ„ bĂ€ttre resultat Ă€n vad som behövs för arbetslivet pĂ„ orten. ÄndĂ„ jobbar man inte tillrĂ€ckligt starkt för att vidga elevernas intressen, sĂ€ger Ängmo.

Hon poÀngterar att alla för den skull inte behöver gÄ vidare till högskola.

– Vill man gĂ„ ett yrkesprogram och stanna pĂ„ orten Ă€r det naturligtvis inget fel i det – sĂ„ lĂ€nge valet Ă€r elevernas, att de fick alla möjligheter att vidga sitt seende. Men det vi ser Ă€r att studie- och yrkesvĂ€gledningen inte Ă€r sĂ€rskilt aktiv, med risk för att eleverna gĂ„r miste om information om andra vĂ€gar att gĂ„.

Fakta: Granskade skolor

Skola, kommun, lÀn

Samtliga skolor Àr kommunala

VaragÄrdsskolan, Bjuv, SkÄne

Hyllinge skola, Åstorp, SkĂ„ne

Petreskolan, Hofors, GĂ€vleborg

FrĂ€nstaskolan, Ånge, VĂ€sternorrland

Smedbergsskolan 4–9, Vansbro, Dalarna

Stenbockskolan MH, Boxholm, Östergötland

Vargbroskolan, Storfors, VĂ€rmland

Nossebro skola Ă„r 6–9, Essunga, VĂ€stra Götaland

BengtsgÄrden, Bengtsfors, VÀstra Götaland

NĂ€stegĂ„rdsskolan Ă„k 7–9, Vara, VĂ€stra Götaland

ÄlvĂ„kraskolan, Älvsbyn, Norrbotten

BĂ€ckaskolan 7–9, Gnosjö, Jönköping

Fridhemsskolan, Arvidsjaur, Norrbotten

Vammarskolan 4–9, Valdemarsvik, Östergötland

Hierneskolan F–9, Eda, VĂ€rmland

Mogaskolan 7–9, Svenljunga, VĂ€stra Götaland

Klockarhagsskolan Ă„k 7–9, HĂ€llefors, Örebro

Hammarskolan, Surahammar, VĂ€stmanland,

Fröviskolan 7–9, Högsby, Kalmar

Kyrkbacksskolan 7–9, Ljusnarsberg, Örebro

KÀlarne skola, BrÀcke, JÀmtland

FjÀllsjöskolan, Strömsund, JÀmtland

Ölmestadskolan, Gislaved, Jönköping

Kyrkhedens skola 4–9, Hagfors, VĂ€rmland

ÖstervĂ„la skola 7–9, Heby, Uppsala

Risbroskolan, Fagersta, VĂ€stmanland

Gullstensskolan Ă„k 7–9, GullspĂ„ng, VĂ€stra Götaland

Alftaskolan 7–9, OvanĂ„ker, GĂ€vleborg

Hagaskolan, Dals-Ed, VÀstra Götaland

Stora Vallaskolan, Degerfors, Örebro

Andel elever pÄ dessa skolor med förÀldrar som har eftergymnasial utbildning: 40 procent (rikssnitt 59 procent)

Andel av befolkningen (16 Är och Àldre) i de 30 kommunerna med eftergymnasial utbildning: 21 procent (rikssnitt 36 procent)

Andel elever i de 30 kommunerna som gick ett yrkesprogram hösten 2022: 46 procent (rikssnitt 29 procent)

Andel elever pĂ„ de 30 skolorna som klarade kunskapskraven i samtliga Ă€mnen i Ă„k 9, Ă„ren 2020–2022: 69 procent (rikssnitt 75 procent).

Dock stort spann i 30-gruppen, frÄn 49 till 92 procent godkÀnda i samtliga Àmnen.

KÀlla: Skolinspektionens rapport Grundskolor i kommuner med lÄg utbildningsnivÄ


Fakta: Mer om granskningen

I granskningen av de 30 skolorna i lika mÄnga kommuner fann Skolinspektionen:

Vanligt att undervisningen inte prÀglas av stimulans och vÀgledning att nÄ sÄ lÄngt som möjligt. Detta gÀllde 29 av de 30 skolorna.

LÀrare tycker att det Àr svÄrt att motivera eleverna, medan eleverna inte sÀllan uppfattar att undervisningen signalerar lÄgt stÀllda förvÀntningar.

Stora brister i studie- och yrkesvÀgledningen. LÀmnas ofta till en ensam vÀgledare.

29 av de 30 skolorna behöver utveckla sitt arbete med att integrera studie- och yrkesvÀgledning i undervisningen.

KÀlla: Skolinspektionens rapport Grundskolor i kommuner med lÄg utbildningsnivÄ

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om