Distansundervisning ska inte anvÀndas förrÀn alla övriga ÄtgÀrder Àr uttömda, menar utbildningsminister Anna Ekström (S). Men möjligheten att bedriva fjÀrr- och distansundervisning gÀller frÄn mÄndag Àven för landets högstadieskolor.
Barn och ungdomar som pluggar hemifrÄn stÀller högre krav pÄ bÄde skola och förÀldrar.
Hur ska elever orka motivera sig nÀr undervisningen ska bedrivas hemifrÄn?
ââDet Ă€r vĂ€ldigt viktigt att man fĂ„r Ă„terkoppling kring sitt skolarbete bĂ„de frĂ„n skolan men Ă€ven frĂ„n andra elever. Att man fĂ„r veta hur lĂ„ngt man kommit i sitt skolarbete, för att uppnĂ„ kunskapsmĂ„len och betygskriterierna. Det finns en hel del oro kring det bland elever, sĂ€ger Joanna Giota, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.
Det Àr viktigt med hjÀlp och stöd.
ââMĂ€nniskor som peppar. MĂ„nga ungdomar sitter sjĂ€lva med hela ansvaret för lĂ€randet, men det Ă€r inte bara ens eget ansvar, tillĂ€gger hon.
Hur ska man tÀnka kring skoldagen pÄ hemmaplan?
ââDet Ă€r viktigt att skapa fasta rutiner. Det kan annars vara svĂ„rt att avgöra vad som Ă€r skola och vad som Ă€r ens hem, dĂ€r olika krav och förvĂ€ntningar gĂ€ller, sĂ€ger Joanna Giota.
Det Àr dÀrför nödvÀndigt, hur sjÀlvklart det Àn kan lÄta, att se till att komma upp pÄ morgonen och att inte bara arbeta frÄn sÀngen, anser hon.
ââSkapa en plats vid ett skrivbord exempelvis dĂ€r du kan hĂ„lla pĂ„ med lĂ€xor eller prata med dina klasskamrater. Om man inte vet vad som Ă€r skola eller hem kan det dra ner pĂ„ motivationen, dĂ€r olika krav och förvĂ€ntningar gĂ€ller.
Vad Àr det viktigt som förÀlder att tÀnka pÄ?
ââEn del kanske inte ber sina förĂ€ldrar eller andra vuxna om hjĂ€lp dĂ„ man gĂ€rna vill klara sig sjĂ€lv och vara stark, sĂ€ger Joanna Giota.
Tipset till förÀldrar, sÀrskilt under rÄdande omstÀndigheter, Àr att stÀlla lite fler frÄgor till sina barn.
ââDet gĂ€ller ju inte bara skolarbetet utan Ă€ven att man uppmĂ€rksammar vad som oroar ens barn. Ăr det skolarbetet? Eller att man sjĂ€lv ska bli sjuk, men ocksĂ„ smitta andra?, sĂ€ger Joanna Giota och tillĂ€gger:
ââOch att man Ă€ven avdramatiserar höga krav som ungdomar stĂ€ller pĂ„ sig sjĂ€lva, sĂ„ att de inte sitter dĂ€r sjĂ€lva med allt, som blir övermĂ€ktigt. Ăven om man inte ber om hjĂ€lp behöver de kĂ€nna att det finns nĂ„gon som ser en, sĂ€ger hon.
Hur ska elever hantera oro och stress under rÄdande omstÀndigheter?
ââOro och stress gĂ€ller inte bara skolan utan Ă€ven allt annat som hĂ€nder runt omkring en och i vĂ€rlden. Att inte trĂ€ffa sina kompisar eller klasskamrater och prata om allt som oroar, drar ocksĂ„ ner pĂ„ motivationen.
Hon poÀngterar att det Àr viktigt att elever stÀller lagom krav pÄ sig sjÀlva.
ââSjĂ€lvdisciplin i lĂ€randet Ă€r ett stort ansvar, och extra svĂ„rt i hemmet för alla, och det Ă€r lĂ€tt att ge upp vid svĂ„righeter. En del elever kommer dock att behöva Ă€nnu mer hjĂ€lp och stöd, dĂ„ eget arbete och sjĂ€lvdisciplin Ă€r svĂ„rare för dem, sĂ€ger Joanna Giota.
Hur pÄverkas unga av att sitta hemma och inte trÀffa klasskamrater?
ââUngdomar tycker om att ha relationer till andra ungdomar, dĂ€r man stöttar och lĂ€r av varandra. Att inte kunna trĂ€ffas fysiskt Ă€r för mĂ„nga ungdomar vĂ€ldigt jobbigt. Att kommunicera via chatt hela tiden Ă€r inte optimalt. Det uppmanar inte till att ha djupare samtal, varken om skolarbete eller livet.
Under en tid som inneburit mÄnga förÀndringar dÀr vardagen stuvats om Àr det viktigt att försöka behÄlla en optimistisk syn pÄ allt som hÀnder.
ââAtt man kĂ€nner att det kommer bli bĂ€ttre. Odla optimismen, sĂ€ger Joanna Giota.