Strax före nyÄr fick Àven södra Sverige snö, och mÄnga barn ville ut och Äka pulka. Och vad passade bÀttre Àn backarna inne pÄ den stora SkogskyrkogÄrden i Stockholm? Men det var ett tilltag som inte passade alla.
Debatten lĂ€t inte vĂ€nta pĂ„ sig. "Sörjande ska inte behöva se upp i backen" skrev ledarskribenten Frida Park i tidningen Dagen. âKlart att man ska fĂ„ Ă„ka pulka pĂ„ SkogskyrkogĂ„rdenâ, kontrade Victor Malm i Expressen.
FrÄgan Àr bara ett exempel pÄ att kyrkogÄrdar Àr offentliga platser, vars funktion lÄngsamt förÀndras. Gamla tiders oskrivna regler om att tala tyst och upptrÀda stillsamt ersÀtts med nya.
GrÀnserna utmanas
ââDet Ă€r ett vĂ€xande fenomen. Det som hĂ€nt i Sverige de sista 20 Ă„ren Ă€r att vi blivit mer internationella. NĂ€r det gĂ€ller stĂ€dernas begravningsplatser anvĂ€nds de mycket som parker, sĂ€ger Jan-Ă ke Aggedal, docent i praktisk teologi vid Lunds Universitet.
GrÀnserna för vad man fÄr göra och inte göra utmanas. Det Àr inte ovanligt att folk tar sin lunchmacka pÄ Klara KyrkogÄrd i Stockholm. Eller solbadar, ibland topless, i grÀset pÄ Stampens kyrkogÄrd i Göteborg. Och kyrkogÄrdsbesökare kan stöta pÄ bÄde joggare, lekande barn, rastande hundar, cyklister och folk som grillar.
ââDet Ă€r en generationsfrĂ„ga. En yngre generation sĂ€ger "Ăntligen har ni fattat", men pratar man med Ă€ldre tycker de ofta att vi rör oss ute i grĂ€nslandet, sĂ€ger kyrkogĂ„rdschefen Lars Ăhrn i BorĂ„s.
En annorlunda plats
För en kyrkogÄrd Àr inte bara en park. Det Àr samtidigt nÄgot mer.
ââVi har sett i forskningen att mĂ€nniskor behöver platser som Ă€r annorlunda, heliga platser, oavsett vad man lĂ€gger i det. Det kan vara minnesmonument, som Estoniamonumentet. Det Ă€r en helig plats Ă€ven om det inte ligger pĂ„ en kyrkogĂ„rd, sĂ€ger Jan-Ă ke Aggedal.
Och vid dessa heliga platser förvÀntas mÀnniskor upptrÀda pÄ ett annorlunda sÀtt, med respekt för heligheten. Vad det sedan innebÀr finns det nÀstan lika mÄnga Äsikter om som det finns besökare.
Medan nĂ„gra ondgör sig över pulkaĂ„kande barn finns det kyrkogĂ„rdsförvaltningar som tĂ€nker annorlunda. PĂ„ kyrkogĂ„rden i BrĂ€mhult utanför BorĂ„s har man anlagt ett utegym för att locka motionĂ€rer. Och Lars Ăhrn poserar glatt i lokalpressen pĂ„ en pulka i en backe pĂ„ Sankt Sigfrids kyrkogĂ„rd i samma stad.
Viktigt att vÄga pröva
ââDet Ă€r viktigt att vĂ„ga pröva och utmana. Det hĂ€nder nĂ„got i samhĂ€llet. Jag tycker det Ă€r helt naturligt. Vi har fina grĂ€sytor. Om vi anvĂ€nder dem med förnuft och respekt sĂ„ gĂ„r det bra, sĂ€ger Lars Ăhrn.
PÄ SkogskyrkogÄrden i Stockholm ligger dock backen alldeles bredvid flera begravningskapell och ett krematorium, och Àr kanske just dÀrför olÀmplig för lek och stoj.
PÄ andra platser försöker man locka mÀnniskor till kyrkogÄrden av andra skÀl Àn att besöka gravar. PÄ flera kyrkogÄrdar i Blekinge har det förekommit mycket skadegörelse de senaste mÄnaderna. Nu funderar man pÄ motdrag.
ââVi ventilerar flera Ă„tgĂ€rder, bland annat utegym och lekplatser. Det Ă€r nĂ„gra av förslagen vi hĂ„ller pĂ„ att titta pĂ„. Tanken Ă€r att mer rörelse pĂ„ kyrkogĂ„rden pĂ„ dagtid skulle avskrĂ€cka dem som utför skadegörelsen, sĂ€ger AlfâHĂ„kan HĂ„kansson, kyrkogĂ„rdsförestĂ„ndare vid Gammalstorps kyrka i Sölvesborg.
Och Katarina Evenseth, ordförande i föreningen Sveriges kyrkogÄrdschefer, Àr inne pÄ samma tanke.
ââFler mĂ€nniskor gör kyrkogĂ„rden tryggare, det blir inte lika attraktivt för det klientel som inte ska uppehĂ„lla sig dĂ€r, sĂ€ger hon.
Pedagogiskt ansvar
Samtidigt efterlyser hon aktiva insatser frÄn kyrkogÄrdsförvaltningarna som tydliggör vad det Àr som gÀller. Det skulle hjÀlpa mÀnniskor att förstÄ grÀnserna.
ââVi mĂ„ste ta vĂ„rt pedagogiska ansvar och informera om hur vi vill att det ska vara pĂ„ en kyrkogĂ„rd. Vad Ă€r det som gĂ€ller? Vad fĂ„r jag göra? Vad ska jag ta hĂ€nsyn till?
Jan-à ke Aggedal menar att det till slut ÀndÄ handlar om vÄra vÀrderingar.
ââDet Ă€r en etisk frĂ„ga hur vi förhĂ„ller oss till varandra. Vi kanske behöver tĂ€nka ett varv till och frĂ„ga oss: Om en av mina anhöriga lĂ„g begravd hĂ€r, skulle jag dĂ„ vilja att detta sker? Det handlar om respekt för varandra. Respekt bĂ„de för levande och döda.