Skarp kritik mot "lotteri" i spelbranschen

142 000 kronor för att vĂ€rva Kylian Mbappe, fotbollens superstjĂ€rna. Billigt i verkliga vĂ€rlden kanske, dyrt nĂ€r det kommer till spelet "Fifa 22", tycker europeiska konsumentorganisationer som nu vill se andra bullar pĂ„ spelmarknaden.

Den faktiska kostnaden för att vara "sÀker" pÄ att fÄ TOTY-versionen av PSG-stjÀrnan Kylian Mbappe (lÀngst upp till vÀnster) i "Fifa 22" har rÀknats ut till motsvarande 142|000 kronor av norska konsumentorganisationen ForbrukerrÄdet.Bild frÄn "Fifa 22":s officiella hemsida.

Den faktiska kostnaden för att vara "sÀker" pÄ att fÄ TOTY-versionen av PSG-stjÀrnan Kylian Mbappe (lÀngst upp till vÀnster) i "Fifa 22" har rÀknats ut till motsvarande 142|000 kronor av norska konsumentorganisationen ForbrukerrÄdet.Bild frÄn "Fifa 22":s officiella hemsida.

Foto: TT (SkÀrmdump)

Spel2022-05-31 06:00

Sveriges Konsumenter och 19 andra europeiska konsumentorganisationer vill att spelbranschen skÀrper sig. Den svenska organisationen riktar "fem skarpa rekommendationer" till sÄvÀl branschen som myndigheter och politiker.

Bakgrunden Ă€r en ny rapport frĂ„n norska ForbrukerrĂ„det dĂ€r sĂ„ kallade lootlĂ„dor tittats nĂ€rmare pĂ„. LootlĂ„dor har blivit ett samlingsbegrepp för slumpgenererat innehĂ„ll i spel, exempelvis paket med nya spelare i "Fifa 22". Köpet av "lĂ„dorna" kan ske med spelets egen valuta, ges som belöning för spelprestationer – eller köpas för riktiga pengar. Det Ă€r den sistnĂ€mnda biten som Sveriges konsumenter och systerorganisationerna irriterar sig extra pĂ„.

Fem förslag

De "fem rekommendationerna" Àr i tur och ordning lagkrav pÄ att köp i spel alltid framgÄr i riktig valuta, att spel inte fÄr manipulera konsumenter att spendera mer Àn de tÀnkt, att spel riktade till barn inte fÄr innehÄlla lootlÄdor, att myndigheter ska fÄ insyn i hur spels lootlÄdor fungerar samt en övergripande granskning av spelmarknaden för att "identifiera exploaterande affÀrsmetoder".

Per StrömbÀck, talesperson för Dataspelsbranschen, sÀger att kritiken inte Àr ny och att branschen redan anpassat sig:

– Vi har gjort flera Ă„tgĂ€rder sedan kritiken kom första gĂ„ngen, vi tycker att de Ă€r bra och har effekt.

Bland ÄtgÀrderna nÀmner StrömbÀck att det tydligt ska framgÄ chansen att fÄ ett visst föremÄl i spel, att en tydlig mÀrkning gör gÀllande att det förekommer slumpmÀssiga köp i spelet och en 18-Ärsrekommendation pÄ spel som innehÄller skildringar av spel om pengar.

En tredjedel av inkomsten

Sinan Akdag, expert pÄ digitala konsumentfrÄgor hos Sveriges Konsumenter sÀger till TT att problemen inom branschen Àr stora och att det Àr svÄrt för spelarna sjÀlva att vÀrja sig frÄn att spendera pengar i spelen.

– Jag tror inte att spelbranschen klarar av att reglera sig sjĂ€lv. Det Ă€r sĂ„ mĂ„nga av företagen som Ă€r beroende av vinsten det hĂ€r genererar, sĂ€ger han.

I rapporten har ForbrukerrÄdet fokuserat frÀmst pÄ "Fifa 22" och "Raid: Shadow legends". Det förstnÀmnda Àr vÀrldens populÀraste sportspel och det sistnÀmnda Àr ett av de mest framgÄngsrika mobilspelen de senaste Ären. NÀr det gÀller "Fifa 22" har ForbrukerrÄdet tittat nÀrmare pÄ spellÀget Ultimate team, varifrÄn utvecklarna Electronic Arts 2021 redovisade en vinst pÄ 1,62 miljarder dollar. SpellÀget stÄr enligt uppgift för cirka en tredjedel av hela företagets vinst.

"Lyhört inför sin publik"

ForbrukerrĂ„det har vidare rĂ€knat, i ett hypotetiskt exempel, hur mycket pengar som skulle behöva spenderas för att en spelare skulle vara "sĂ€ker" pĂ„ att fĂ„ en specialversion av spelets omslagsstjĂ€rna Kylian Mbappe – cirka 142 000 kronor. Organisationen betonar att exemplet Ă€r hypotetiskt men understryker samtidigt att "sannolikheten att fĂ„ den hĂ€r spelaren i ett paket Ă€r i sjĂ€lva verket Ă€nnu mindre".

Sinan Akdag pÄ Sveriges Konsumenter:

– Vi har Ă€ven skickat brev till konsumentminister Max Elger (S) med anledning av det hĂ€r, men vi ser helst att eventuell lagstiftning blir övergripande pĂ„ EU-nivĂ„.

Per StrömbÀck, pÄ Dataspelsbranschen:

– Varje klokt företag Ă€r lyhört inför sin publik. Om inte spelarna uppskattar nĂ„got kommer inte företaget att fortsĂ€tta med det, sĂ€ger han och lĂ€gger till att spel dĂ€r man kan vinna riktiga pengar inte fĂ„r vara medlemmar i Dataspelsbranschen utan lyder under Spellagen, tidigare Lotterilagen.

TT: Okej att man inte kan vinna pengar men en person kan ju förlora, spendera, vÀldigt mycket pengar i ett spel?

– Man ska förbruka sĂ„ mycket pengar som man tycker Ă€r lagom. Det gĂ„r att sĂ€tta grĂ€nser pĂ„ kreditkort och har man köpt nĂ„got man Ă„ngrar kan man alltid höra av sig till kundtjĂ€nst.

Fakta: LootlÄdor

SÄ kallade lootlÄdor (loot boxes pÄ engelska) Àr ett samlingsnamn för en typ av slumpmÀssigt genererat innehÄll som spelare köper eller belönas med. Köpet kan ske med riktiga pengar, spelets egen valuta eller ibland ges som belöning för prestationer i spelet.

InnehÄllet kan exempelvis vara fotbollsspelare som i "Fifa", eller sÄ kallade skins som Àndrar spelfigurens utseende i exempelvis "Overwatch".

Eftersom spelarna inte vet vad som finns i lÄdorna finns likheter med lotteri. I vissa fall har spelare Àven sÄlt ÄtrÄvÀrda föremÄl som finns i lÄdorna för riktiga pengar.

FrÄgan om hur man ska se pÄ lÄdorna, och om de ens ska vara tillÄtna, har diskuterats i flera lÀnder och i Belgien har de förbjudits. Olika ÄtgÀrder har tagits fram bÄde inom och utanför branschen, vissa utvecklare redovisar nu tydligare hur stor chansen Àr att spelarna fÄr de olika typerna av innehÄll.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!