Sveriges Konsumenter och 19 andra europeiska konsumentorganisationer vill att spelbranschen skÀrper sig. Den svenska organisationen riktar "fem skarpa rekommendationer" till sÄvÀl branschen som myndigheter och politiker.
Bakgrunden Ă€r en ny rapport frĂ„n norska ForbrukerrĂ„det dĂ€r sĂ„ kallade lootlĂ„dor tittats nĂ€rmare pĂ„. LootlĂ„dor har blivit ett samlingsbegrepp för slumpgenererat innehĂ„ll i spel, exempelvis paket med nya spelare i "Fifa 22". Köpet av "lĂ„dorna" kan ske med spelets egen valuta, ges som belöning för spelprestationer â eller köpas för riktiga pengar. Det Ă€r den sistnĂ€mnda biten som Sveriges konsumenter och systerorganisationerna irriterar sig extra pĂ„.
Fem förslag
De "fem rekommendationerna" Àr i tur och ordning lagkrav pÄ att köp i spel alltid framgÄr i riktig valuta, att spel inte fÄr manipulera konsumenter att spendera mer Àn de tÀnkt, att spel riktade till barn inte fÄr innehÄlla lootlÄdor, att myndigheter ska fÄ insyn i hur spels lootlÄdor fungerar samt en övergripande granskning av spelmarknaden för att "identifiera exploaterande affÀrsmetoder".
Per StrömbÀck, talesperson för Dataspelsbranschen, sÀger att kritiken inte Àr ny och att branschen redan anpassat sig:
ââVi har gjort flera Ă„tgĂ€rder sedan kritiken kom första gĂ„ngen, vi tycker att de Ă€r bra och har effekt.
Bland ÄtgÀrderna nÀmner StrömbÀck att det tydligt ska framgÄ chansen att fÄ ett visst föremÄl i spel, att en tydlig mÀrkning gör gÀllande att det förekommer slumpmÀssiga köp i spelet och en 18-Ärsrekommendation pÄ spel som innehÄller skildringar av spel om pengar.
En tredjedel av inkomsten
Sinan Akdag, expert pÄ digitala konsumentfrÄgor hos Sveriges Konsumenter sÀger till TT att problemen inom branschen Àr stora och att det Àr svÄrt för spelarna sjÀlva att vÀrja sig frÄn att spendera pengar i spelen.
ââJag tror inte att spelbranschen klarar av att reglera sig sjĂ€lv. Det Ă€r sĂ„ mĂ„nga av företagen som Ă€r beroende av vinsten det hĂ€r genererar, sĂ€ger han.
I rapporten har ForbrukerrÄdet fokuserat frÀmst pÄ "Fifa 22" och "Raid: Shadow legends". Det förstnÀmnda Àr vÀrldens populÀraste sportspel och det sistnÀmnda Àr ett av de mest framgÄngsrika mobilspelen de senaste Ären. NÀr det gÀller "Fifa 22" har ForbrukerrÄdet tittat nÀrmare pÄ spellÀget Ultimate team, varifrÄn utvecklarna Electronic Arts 2021 redovisade en vinst pÄ 1,62 miljarder dollar. SpellÀget stÄr enligt uppgift för cirka en tredjedel av hela företagets vinst.
"Lyhört inför sin publik"
ForbrukerrĂ„det har vidare rĂ€knat, i ett hypotetiskt exempel, hur mycket pengar som skulle behöva spenderas för att en spelare skulle vara "sĂ€ker" pĂ„ att fĂ„ en specialversion av spelets omslagsstjĂ€rna Kylian Mbappe â cirka 142 000 kronor. Organisationen betonar att exemplet Ă€r hypotetiskt men understryker samtidigt att "sannolikheten att fĂ„ den hĂ€r spelaren i ett paket Ă€r i sjĂ€lva verket Ă€nnu mindre".
Sinan Akdag pÄ Sveriges Konsumenter:
ââVi har Ă€ven skickat brev till konsumentminister Max Elger (S) med anledning av det hĂ€r, men vi ser helst att eventuell lagstiftning blir övergripande pĂ„ EU-nivĂ„.
Per StrömbÀck, pÄ Dataspelsbranschen:
ââVarje klokt företag Ă€r lyhört inför sin publik. Om inte spelarna uppskattar nĂ„got kommer inte företaget att fortsĂ€tta med det, sĂ€ger han och lĂ€gger till att spel dĂ€r man kan vinna riktiga pengar inte fĂ„r vara medlemmar i Dataspelsbranschen utan lyder under Spellagen, tidigare Lotterilagen.
TT: Okej att man inte kan vinna pengar men en person kan ju förlora, spendera, vÀldigt mycket pengar i ett spel?
ââMan ska förbruka sĂ„ mycket pengar som man tycker Ă€r lagom. Det gĂ„r att sĂ€tta grĂ€nser pĂ„ kreditkort och har man köpt nĂ„got man Ă„ngrar kan man alltid höra av sig till kundtjĂ€nst.