Rasismen förstörde hela hennes skolgÄng

Den rasistiska mobbningen gjorde att Kanza Rehman knappt klarade att gÄ till skolan. Enligt RÀdda Barnens rapport har var fjÀrde elev med utlÀndsk bakgrund blivit utsatt för diskriminering eller trakasserier i skolan av andra elever eller lÀrare.

Kanza Rehman utsattes för rasistisk mobbning i skolan.

Kanza Rehman utsattes för rasistisk mobbning i skolan.

Foto: Adam Ihse/TT

Skola2021-08-27 07:09

Det började redan pÄ förskolan, dÀr de andra barnen kallade henne för apa. Hon blev inte sÄ ledsen dÄ utan rÀttade in sig i ledet. Ser man annorlunda ut i Sverige fÄr man vÀnja sig vid att fÄ höra det, enligt Kanza Rehman frÄn HjÀllbo i Göteborg.

I dag Ă€r hon 18 Ă„r och pluggar ekonomiprogrammet pĂ„ gymnasiet. Hon beskriver sin skolgĂ„ng som ett gatlopp mellan skolbyten, glĂ„pord, trakasserier och uteslutning till följd av framför allt hennes slöja.

– NĂ€r jag skulle börja sjuan hade jag samlat mod för att vĂ„ga börja ha min slöja, fastĂ€n jag visste att jag skulle bli trakasserad för den. Och direkt var det kommentarer om den frĂ„n kompisar och en kille som slet av mig den. Det var som att han förnedrade allt som var jag.

KrÀnkningar frÄn lÀrare

RĂ€dda Barnens nya rapport "Vuxna – vad gör dom?" visar att hon Ă€r lĂ„ngt ifrĂ„n ensam. Var fjĂ€rde elev med utlĂ€ndsk bakgrund har utsatts för diskriminering eller trakasserier i skolan – i 60 procent av fallen har det berott pĂ„ religion eller etnicitet. Samira Abutaleb Rosenlundh Ă€r huvudförfattare till rapporten och sakkunnig pĂ„ frĂ„gor rörande rasism pĂ„ RĂ€dda Barnen.

– De hĂ€r barnen fĂ„r ofta höra att de inte tillhör gemenskapen. Det kan vara rasistisk mobbning, glĂ„pord som anvĂ€nds om ens hudfĂ€rg eller att man nedvĂ€rderar nĂ„gons religion.

Det kan ocksÄ vara mer subtila former av krÀnkningar, som att av lÀrare bli bemött med lÄga förvÀntningar pÄ sin kapacitet. Samira Abutaleb Rosenlundh berÀttar om elever som uttrycker att de vill lÀsa till civilingenjör men dÄ fÄr höra att de borde satsa pÄ nÄgot enklare. För krÀnkningarna kommer inte bara frÄn andra elever utan Àven frÄn lÀrare, enligt rapporten.

Folk vÀnde ryggen till

Studien Ă€r baserad pĂ„ en enkĂ€tstudie med 1 117 svar frĂ„n elever i femte klass pĂ„ 32 skolor runt om i landet, samt gruppintervjuer med 33 barn i femte klass. Den visar att kunskapen om rasism och hur rasism kommer till uttryck utifrĂ„n barns perspektiv Ă€r lĂ„g i skolan.

– Vi behöver prata om rasismen och erkĂ€nna att den finns i skolan för dĂ„ kan barnen söka stöd och de vuxna kan arbeta aktivt med vĂ€rderingsarbete. I vĂ€rsta fall börjar barnen annars betrakta sig sjĂ€lva som överkĂ€nsliga, lĂ€gger skuld pĂ„ sig sjĂ€lva och kommer efter i skolan, sĂ€ger Samira Abutaleb Rosenlundh.

Kanza Rehmans beskriver hur hennes skoltid blev vÀrre Àn nÄgonsin nÀr hon började gymnasiet. Hon gick med enbart etniska svenskar och bÄde lÀrare och elever var tydliga med att hon inte hörde hemma dÀr.

– Folk vĂ€nde ryggen till mig nĂ€r jag pratade med dem, nĂ„gon spottade pĂ„ mitt skĂ„p. Det var en lĂ€rare som sa "jag ser att du inte passar in hĂ€r, du borde nog börja pĂ„ Angeredsgymnasiet." Jag gick mĂ„nga gĂ„nger till kurator och rektor men de sa bara att jag skulle skriva till andra skolor för att byta. Det tog lĂ„ng tid innan de till slut reagerade.

MÄste gÄ om ett Är

Kanza Rehman har varit högpresterande genom hela sin skoltid men i gymnasiet började betygen sjunka. Hon mÄdde helt enkelt för dÄligt för att ens gÄ till skolan, sÀger hon.

– Under ett Ă„r var det inte en enda elev som pratade med mig. NĂ€r jag satte mig bredvid en person kunde de resa sig och sĂ€tta sig nĂ„gon annanstans.

FrÄnvaron i skolan har ocksÄ gjort att hon kommer att fÄ gÄ om ett Är i gymnasiet eftersom hon missat sÄ mycket.

Men i dag mĂ„r Kanza Rehman bĂ€ttre. Hon gĂ„r i en skola med lĂ€rare som ser henne och har fĂ„tt kompisar. Det Ă€r viktigt för henne att hennes historia kan hjĂ€lpa andra.

EfterfrÄgar nya kunskapskrav

Var tionde barn som har blivit utsatt sÀger i rapporten att det Àr skolpersonal som utsatt dem.

– Det hĂ€r Ă€r allvarligt eftersom skolan har en skyldighet att frĂ€mja mĂ€nskliga rĂ€ttigheter och behandla alla barn lika, sĂ€ger Samira Abutaleb Rosenlund.

RÀdda Barnen vill nu att regeringen ger Skolverket i uppdrag att formulera ett tydligt kunskapskrav i lÀroplanen om diskriminering och rasism. De vill ocksÄ att kompetensen höjs hos skolpersonal vad gÀller rasism generellt, sÀrskilt kring det förebyggande arbetet. Organisationen vill ocksÄ att mer resurser ska avsÀttas för att arbeta med likabehandling.

Fakta: Rapporten "Vuxna - Vad gör dom?"

RÀdda Barnens rapport visar att skolan Àr den plats dÀr barn blir mest utsatta för diskriminering, framför allt frÄn andra barn men Àven frÄn vuxna.

Bland barn med utlÀndsk bakgrund uppger vart fjÀrde barn att de har blivit diskriminerade och/eller trakasserade i skolan. 60 procent av dessa uppger att det berott pÄ etnicitet eller religion.

Vart tionde barn som blivit utsatt för rasistisk diskriminering eller trakasserier uppger att det Àr en vuxen pÄ skolan som utsatt dem.

Studien Ă€r baserad pĂ„ en enkĂ€tstudie med 1 117 svar frĂ„n elever i femte klass pĂ„ 32 skolor runt om i landet, samt gruppintervjuer med 33 barn i femte klass.

KĂ€lla: RĂ€dda Barnen

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!