Australiens medier lider, liksom mÄnga andra lÀnders nyhetstjÀnster, av svikande annonsintÀkter under den pÄgÄende coronaviruskrisen.
Att nÀtjÀttar som Google och Facebook sedan tidigare tagit en allt större del av annonspengarna har inte gjort det lÀttare för mediehusen att överleva. Nu ska Canberra-regeringen tvinga de amerikanska jÀttarna att betala för det innehÄll de anvÀnder, i form av exempelvis förhandsvisningar av lÀnkinnehÄll, frÄn landets medier.
Finansminister Josh Frydenberg sÀger att regeringen i juli ska presentera vad han kallar en obligatorisk uppförandekod, som bland annat innehÄller kravet om betalning.
ââVi vill jĂ€mna ut spelplanen. Det hĂ€r Ă€r företagsjĂ€ttar som tjĂ€nar mycket pengar och det Ă€r inte mer Ă€n rĂ€ttvist att de som skapar innehĂ„llet fĂ„r betalt för det, sĂ€ger han pĂ„ en presskonferens i Sydney.
Inget har hÀnt
Australiens regering har i flera Är försökt fÄ företag som Google och Facebook att frivilligt betala tillbaka lite av det de tjÀnar pÄ att samla in information frÄn landets invÄnare och företag, men Frydenberg sÀger nu att han tröttnat pÄ att ingenting hÀnder.
ââDet har inte lett till nĂ„gra meningsfulla framsteg sĂ„ nu tar vi de hĂ€r mer drastiska greppen, sĂ€ger han.
Att beskedet kommer just nu hÀnger enligt Paul Fletcher pÄ samma presskonferens ihop med att viruskrisen pressat medierna ytterligare, samtidigt som fler söker sig till dem för nyheter om pandemin.
ââAustralien behöver ett starkt och hĂ„llbart ekosystem för nyhetsmedier och medierna Ă€r just nu hĂ„rt pressade. Vi vill sĂ€kerstĂ€lla att vi har ett konkurrenskraftigt medielandskap, sĂ€ger Fletcher.
Inte klart
Hur Australien ska fÄ jÀttarna att betala, eller hur mycket, Àr inte helt klart.
ââVi har olika alternativ, och vi inser att det Ă€r en utmaning och att det Ă€r ett högt berg vi har att bestiga. Men det handlar om att behĂ„lla arbetstillfĂ€llen inom journalistiken.
I december i fjol presenterade premiÀrminister Scott Morrison vad som dÄ kallades vÀrldsledande ÄtgÀrder dÀr konkurrens- och konsumentmyndigheten ACCC fick i uppgift att granska nÀtjÀttarnas algoritmer för riktad reklam och hur de kan inkrÀkta pÄ anvÀndares personliga integritet.
MÄndagens besked kommer bara veckor efter det att Frankrike krÀvt att Google ska förhandla med utgivare över betalning för att anvÀnda deras material. Tidigare har liknande krav pÄ andra hÄll fÄtt exempelvis Google att inte erbjuda sin News-tjÀnst i lÀnder som Danmark och Spanien.