Den avgĂ„ende S-regeringen vill bygga höghastighetsbanor mellan Stockholm och Göteborg och StockholmâMalmö.
Men högerpartierna M, KD, L och SD, som vÀntas stödja en ny M-ledd regering, tycker dÀremot att sÄdana banor blir alldeles för dyrt.
I en riksdagsmotion skriver de fyra partierna bland annat att en satsning pÄ höghastighetstÄg "riskerar att trÀnga undan andra nödvÀndiga investeringar" inom infrastruktur.
Motionen yttrar sig över en skrivelse frĂ„n den avgĂ„ende regeringen om den nationella planen för transportinfrastrukturen 2022â2033. Den planen faststĂ€lldes i somras.
Lokal oro
Motionen vÀcker oro för att redan planerade satsningar pÄ deletapper i de nya stambanorna ska drabbas av regeringsskiftet.
ââJag har svĂ„rt att tro att det Ă€r sant, sĂ€ger Göran Forsberg (S), tidigare kommunalrĂ„d i Nyköping, till NT.
En deletapp av de nya stambanorna som finns i den nationella planen Àr den sÄ kallade OstlÀnken mellan JÀrna och Linköping.
ââJag kan inte tro att nĂ„gon Ă€r sĂ„ oerhört korkad att man stĂ€ller av ett projekt som befinner sig pĂ„ den position som OstlĂ€nken gör, sĂ€ger Göran Forsberg.
Helena Gellerman, som skrivit under motionen för Liberalerna, uppger för NT att samarbetspartierna vill se en ny utredning kring jÀrnvÀgen.
ââJag vill inte föregĂ„ den utredningen. Den ska titta pĂ„ hur man löser det pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt, sĂ€ger hon.
"LĂ€nge varit emot"
Maria Stockhaus har skrivit under motionen för Moderaternas del.
Enligt henne kommer arbetet med OstlÀnken att fortsÀtta som planerat, men kopplas bort frÄn höghastighetsprojektet.
Stockhaus pekar pÄ att OstlÀnken kommit vÀldigt lÄngt och Àr fokuserad pÄ pendling, vilket högerpartierna tycker Àr viktigt. DÀremot Àr hon kritisk till att satsa stora pengar pÄ höghastighetsbanor mellan storstÀderna.
ââDet Ă€r ingen nyhet egentligen att de hĂ€r fyra partierna Ă€r helt överens om att det hĂ€r projektet inte Ă€r rimligt, det kostar alldeles för mycket pengar i förhĂ„llande till den nytta det ger i slutĂ€ndan, sĂ€ger Stockhaus.
Hon tillÀgger att Àven Riksrevisionen och mÄnga andra experter har varit kritiska till höghastighetsbanorna.
ââVĂ„rt fokus Ă€r att se till att arbetspendlingen fungerar, att mĂ€nniskor kan ta sig och frĂ„n jobbet pĂ„ ett bra sĂ€tt och att arbetsgivarna fĂ„r en större region att rekrytera ifrĂ„n och hitta rĂ€tt kompetens. Det ska vara utgĂ„ngslĂ€get, inte att fĂ„ bort 30 minuter mellan Stockholm och Göteborg, sĂ€ger Stockhaus.
Alliansregeringen började
I Jönköping byggs en ny stadsdel kring den plats dÀr höghastighetstÄget skulle stanna, rapporterar Göteborgs-Posten (GP). Det Àr en följd av Sverigeförhandlingen, dÀr staten stÀllde krav pÄ de kommuner som skulle bli knutpunkter i det nya tÄgsystemet.
ââMan tror att man kan lita pĂ„ statliga förhandlare. Men det kan man uppenbarligen inte, sĂ€ger Ann-Marie Nilsson (C), kommunstyrelsens ordförande i Jönköping till GP.
TT: Hela projektet initierades av Alliansregeringen 2014 och man börjar sluta avtal med berörda kommuner. Hur ska det hanteras nu?
ââDet blir nĂ€sta steg och titta pĂ„ hur man ska hantera det hĂ€r i förhĂ„llande till kommunerna, men nĂ€r Alliansregeringen lyfte det hĂ€r som förslag sĂ„ tror jag att det var under en fjĂ€rdedel av den kostnad som det handlar om i dag och vi har inte sett slutnotan, sĂ„ situationen Ă€r en helt annan i dag nĂ€r det gĂ€ller kostnaden, sĂ€ger Maria Stockhaus (M).
"Riktigt allvarligt"
En annan etapp i de nya stambanorna som hÄller pÄ att planeras Àr Göteborg-BorÄs.
Trafikverket har gjort en lokaliseringsutredning för att tittat pÄ var den nya jÀrnvÀgen mellan Göteborg och BorÄs skulle kunna gÄ. Den ska skickas till regeringen som fattar beslut om vilken korridor som vi fÄr tillÄtelse att bygga jÀrnvÀgen i, skriver Trafikverket pÄ sin hemsida.
Ulf Olsson (S), kommunstyrelsens ordförande i BorÄs, rÀknar med att den planerade jÀrnvÀgen mellan BorÄs och Göteborg inte kommer att pÄverkas av regeringsskiftet.
ââSkulle den jĂ€rnvĂ€gen försvinna, vilket jag Ă€n sĂ„ lĂ€nge inte har fĂ„tt nĂ„gra indikationer pĂ„, dĂ„ skulle det vara riktig allvarligt. Men jag utgĂ„r ifrĂ„n att den strĂ€ckan ligger kvar, sĂ€ger han till BorĂ„s Tidning.