"Vi Ă€r redo att sĂ€nka el- och brĂ€nslepriserna, bekĂ€mpa brotten, avskaffa regionerna och kapa vĂ„rdköerna. Rösta pĂ„ KD för en ny regeringâ, stĂ„r det i sms:et som under onsdagsmorgonen skickades till 200 000 stockholmare.
Massutskicket vĂ€ckte snabbt kritik pĂ„ sociala medier â dĂ€r mĂ„nga ifrĂ„gasatte hur Kristdemokraterna fĂ„tt tillgĂ„ng till de telefonnummer dit meddelandet skickats, dĂ„ det inte Ă€r tillĂ„tet att skicka reklam via sms utan tillĂ„telse.
"Politik vÀcker kÀnslor"
Enligt Christian Carlsson, distriktsordförande för KD i Stockholms stad, skedde urvalet av de 200 000 sms:en via adressaternas postnummer.
ââSms:et skickades till personer i omrĂ„den dĂ€r vi bedömer att KD har en chans att vĂ€xa i Ă„rets val. Och politik vĂ€cker ju alltid kĂ€nslor, sĂ€ger han till TT.
I ett pressmeddelande pĂ„ Kristdemokraternas hemsida under rubriken: "Till dig som undrar varför du fĂ„tt sms av Kristdemokraterna" skriver partiet att man samarbetar med företag som tillhandahĂ„ller adresser och telefonnummer via olika aktörer som exempelvis Skatteverket â och att kontaktuppgifterna fĂ„r anvĂ€ndas under vissa villkor enligt GDPR.
Ingen ny företeelse
I pressmeddelandet preciserar partiet Àven att utskick av samhÀllsinformation Àr ett exempel pÄ nÀr dessa kontaktuppgifter fÄr anvÀndas.
Att partier gör massutskick till potentiella vĂ€ljare inför val Ă€r inte heller en ny företeelse. Redan inför valet 2018 skickade bland andra Socialdemokraterna och Moderaterna ut sms â vilket Ă€ven dĂ„ ledde till viss kritik.