För ett Är sedan sommarpratade klimatforskaren Michael Tjernström i radion och föreslog att bensinskatten skulle höjas med fem kronor per liter. Han hade aldrig fÄtt hatbrev tidigare men det fick han dÄ.
ââOm jag ska vara alldeles Ă€rlig vet jag inte om fem spĂ€nn skulle rĂ€cka, det var nĂ„got jag högg till med för att fĂ„ folk att reagera. Och det gjorde de, sĂ€ger Michael Tjernström, professor i meteorologi vid Stockholms universitet.
De allra flesta var negativa. MÄnga blev arga, en del till och med riktigt arga. Men Michael Tjernström stÄr fast vid att vÀgtrafiken Àr en av de största klimatbovarna i Sverige. Globalt stÄr energiproduktionen för en stor del av koldioxidutslÀppen men i Sverige Àr vÀgtransporternas andel större.
Han exemplifierar problemet med renoveringen av den egna sommarstugan.
ââVi har behövt köpa en massa nya grejer som eltoa, varmvattenberedare, duschkabin och virke. Men det Ă€r omöjligt att fĂ„ allt levererat samtidigt. I stĂ€llet kommer det sĂ€kert 20 olika transporter hela lĂ„nga vĂ€gen ut till stugan nĂ€r det hade rĂ€ckt med en. Min slutsats blir att det Ă€r för billigt att transportera saker.
VÀder via vÀrnplikten
De som reagerade positivt pÄ förslaget om bensinskattehöjning var huvudsakligen organisationer med engagemang i klimatfrÄgan. De vill gÀrna knyta till sig en profil som Michael Tjernström. Men dÄ sÀger han nej. Han vill inte bli en bricka i ett politiskt spel eller fÄ en partistÀmpel i pannan.
ââMin roll som forskare Ă€r att utifrĂ„n bĂ€sta kunskap tala om vad som hĂ€nder med klimatet och vad det beror pĂ„. Det vill jag göra sĂ„ objektivt jag bara kan och Ă€ndĂ„ sĂ„ pedagogiskt att folk förstĂ„r.
ValÄret 2018 blev han mer politiskt frisprÄkig Àn vanligt nÀr han i en debattartikel med hustrun och kollegan Gunilla uttryckte sin besvikelse över att klimatfrÄgan knappt nÀmndes i valrörelsen.
ââDet handlade ocksĂ„ om vilket parti man skulle rösta pĂ„. Jag Ă€r allmĂ€nborgerlig och var lite förbannad för det verkade inte gĂ„ att lĂ€gga sin röst pĂ„ nĂ„gon som tog klimatet pĂ„ allvar och samtidigt förbli borgerlig.
Michael Tjernströms intresse för klimat och vÀder Àr inget han har haft med sig hela livet. Det finns meteorologer som har spanat pÄ moln sedan barnsben men till dem hör inte han.
Den unge Michael skulle bli fotograf men tillfÀlligheter förde honom pÄ andra vÀgar. Som vÀrnpliktig blev han uttagen till infanteriregementet i KungsÀngen, det tyckte han dock lÄg för nÀra hemmet i Solna. NÀr han överklagade avkrÀvdes han ett skÀl och dÄ fick han hitta pÄ ett. Men vad?
ââJag upptĂ€ckte att man kunde göra lumpen som meteorolog och kom att tĂ€nka pĂ„ min fantastiska fysiklĂ€rare som hade visat hur man kunde göra vĂ€derprognoser pĂ„ egen hand. SĂ„ jag ljög ihop en historia om att jag skulle bli meteorolog till yrket.
Vilket han alltsÄ senare blev. Först inom försvaret, sedan bland annat pÄ SMHI och som forskare i universitetsvÀrlden. De senaste 20 Ären har han intresserat sig för det arktiska klimatet och varit med pÄ flera expeditioner med den statliga isbrytaren Oden. à rets tur stÀlldes dock in pÄ grund av pandemin.
LÄngresor till havs
Att tillbringa mÄnader pÄ en bÄt i Norra ishavet tÀtt ihop med ett 60-tal andra mÀnniskor Àr speciellt.
ââMan mĂ„ste ha en lĂ€ggning som gör att man inte hamnar i konflikt med folk. Sedan gĂ€ller det att hitta dagsrutiner. Det finns ett gym men jag Ă€r inte lagd Ă„t det hĂ„llet sĂ„ jag tar lĂ„nga promenader pĂ„ dĂ€ck. Och sĂ„ jobbar jag förstĂ„s.
Samt fotograferar. För Àven om Michael Tjernström inte blev yrkesfotograf har han fortsatt att odla sitt fotointresse. NÀr han hÄller vetenskapliga presentationer brukar han krydda dem med fina bilder frÄn sina resor, det har blivit nÄgot av hans varumÀrke.
Nu fyller du 65. TÀnker du gÄ i pension?
ââNej, jag blev ju bestulen pĂ„ en resa med Oden som jag hoppas blir av nĂ€sta Ă„r, sĂ„ Ă€n tĂ€nker jag inte sluta. Och Ă€ven nĂ€r jag blir pensionĂ€r lĂ€r jag fortsĂ€tta forska och skriva inom mitt omrĂ„de. DĂ„ Ă€r jag fri att bara göra det som Ă€r kul.