De flesta hojtillverkare har nÄgon gÄng tagit ett generande snedsteg och byggt en misslyckad motorcykel. En sÄdan brukar sÀllan nÀmnas nÀr mÀrkets glansfulla historia ska summeras.
ââDet finns hur mĂ„nga fula hojar som helst! Men allt ligger förstĂ„s i betraktarens ögon, sĂ€ger Mikael Sandholm, redaktör för tidningen Allt om mc.
Han gÄr rakt pÄ sak och ger exempel. Först ut blir en italiensk skapelse, som nÀr den lanserades kallades för ett designhaveri och i Expressen beskrevs som "en kompis till roboten R2D2 i "Star wars".
ââDucati Multistrada DS var ful nĂ€r den kom. Den var oproportionerligt byggd och har inte blivit vackrare med Ă„ren.
Tak och vindruta
En annan motorcykel som Mikael ratar Àr ett tyskt ekipage frÄn 2001 med tak och vindruta, sÀkerhetsbÀlte och krockzoner. Enligt honom, och mÄnga andra, Àr BMW:s skoter C1 "ful som stryk". SÄ tillverkades den ocksÄ bara under ett par Är.
Man kan frÄga sig varför det blir sÄ hÀr. Borde inte ett etablerat fabrikat kÀnna vart vinden blÄser? Jo, men ibland chansar man för att kÀnna av marknaden, andra gÄnger handlar det om ren och skÀr desperation.
Försöket kan nÀmligen lyckas. GrÀnsen mellan fult och frÀckt Àr ofta hÄrfin. NÄgra extrema byggen som har hamnat pÄ rÀtt sida Àr muskelmaskinen Yamaha V-Max, sporthojen Suzuki Katana och framtidsskotern Honda Spacy.
PlastbÄt
Det verkar gÄ Ät skogen nÀr en tillverkare, som har specialiserat sig pÄ vissa typer av motorcyklar, ger sig in i ett nytt territorium. Det hÀnde till exempel Harley-Davidson.
ââNĂ€r chopperkulturen blomstrade i slutet av 1960-talet ville H-D hĂ€nga pĂ„ trenden. Resultatet blev den serietillverkade Super Glide FX, som hade en jĂ€ttelik bakdel Ă la plastbĂ„t. Den blev extremt bespottad, sĂ€ger Mikael Sandholm.
Inte heller tycker han att Suzuki B-King var snygg, ett biffigt bygge som förde tankarna till en Transformer-robot.
Men vÀrst av alla hiskeliga hojar var nog ett monster frÄn Brasilien.
ââVW tillverkade folkabubblan dĂ€r. Eftersom importavgifterna var skyhöga kom nĂ„gon pĂ„ att bygga en motorcykel av folkadelar. Amazonas 1600 blev stor, tung och överdimensionerad. Riktigt ful, sĂ€ger Mikael Sandholm.
Men alla hÄller nog inte med. Det som nÄgon tycker Àr anskrÀmligt kan uppfattas som underskönt av en annan. Smaken Àr som lÀderbaken.