Men det pekade tydligt nedÄt för annonsintÀkterna för Spotify enligt kvartalsrapporten, precis som för mÄnga andra mediabolag.
En generell effekt av coronapandemin och de smittskyddsÄtgÀrder som vidtagits runt i vÀrlden Àr att anvÀndningen av Spotifys tjÀnster i bilen, pÄ nÀtet och i mobiler har minskat.
ââMen lyssnandet i spelkonsoler exploderade, sĂ€ger Daniel Ek, som beskriver kvartalsresultatet som starkt trots stor osĂ€kerhet orsakad av pandemin.
Ăkningen av lyssnandet i spelkonsoler steg med 50 procent, enligt ett brev till investerare frĂ„n Spotify.
Spotify-aktien, som inför kvartalsrapporten hittills i Är backat 6,5 procent, steg med över 12 procent pÄ Wall Street efter rapporten.
AnnonsintÀkter rasade
Coronapandemin tryckte ned anvÀndningen av Spotify nÀr den hÀrjade som vÀrst i Italien och Spanien. Men dÀr noterar Spotify nu en ÄterhÀmtning, under de senaste veckorna.
ââIngen vet hur lĂ€nge det hĂ€r kommer pĂ„gĂ„ eller vad de lĂ„ngsiktiga konsekvenserna blir, sĂ€ger Daniel Ek.
ââJag Ă€r övertygad om att vi kommer att stĂ„ starka nĂ€r vi har lagt detta bakom oss, tillĂ€gger han.
Spotifys annonsintÀkter var under 2019 inne i en positiv fas, med draghjÀlp frÄn bolagets satsningar pÄ poddsÀndningar. Men denna trend tog tvÀrt slut i första kvartalet, dÄ annonsintÀkterna föll med 32 procent till 148 miljoner euro.
IntÀkterna lyfte med 23 procent
IntÀkterna frÄn betalande kunder med sÄ kallade premiumabonnemang ökade samtidigt mer Àn vÀntat, upp med 23 procent till 1,7 miljarder euro i kvartalet.
Sammanlagt gav detta ett lyft för intÀkterna frÄn kvartalet pÄ 22 procent till 1,85 miljarder euro, i linje med marknadens förvÀntningar.
Annonsbakslaget gör dock att helĂ„rsprognosen för intĂ€kterna sĂ€nks till mellan 7,65â8,05 miljarder euro. Tidigare lĂ„g prognosen pĂ„ 8,08â8,48 miljarder euro.
Spotify kan samtidigt glÀdjas Ät allt fler anvÀndare. De lukrativa premiumabonnenterna ökade med 31 procent till 130 miljoner i slutet av första kvartalet.
Men intÀkterna per premiumanvÀndare sjunker samtidigt med 6 procent till 4:42 euro.
För det nyligen inledda andra kvartalet rĂ€knar Spotify med en fortsatt ökning av antalet premiumabonnenter, upp till 133â138 miljoner.
Vinst pÄ sista raden
Rörelseresultatet för första kvartalet blev en förlust pÄ 17 miljoner euro, motsvarande 180 miljoner kronor. Det var bÀttre Àn vÀntat och kan jÀmföras med förlusten pÄ 47 miljoner euro samma period i fjol.
PÄ sista raden, efter skatt, blev det till och med en liten vinst pÄ en miljon euro, tack vare finansiella nettointÀkter.
För första gÄngen pÄ lÀnge hade bolaget ett negativt kassaflöde under kvartalet, men mindre Àn vad ledningen sjÀlv hade rÀknat med. För helÄret 2020 Àr bedömningen att Spotify Äter kommer att ha ett positivt pengaflöde in i bolaget.
Rörelseförlusten berĂ€knas av bolaget hamna pĂ„ 150â250 miljoner euro i Ă„r. Den prognosen Ă€r oförĂ€ndrad jĂ€mfört med tidigare.