UtslÀppen sjönk med 1,5 miljoner ton, motsvarande en minskning med tre procent.
ââDen privata konsumtionen stĂ„r för en stor del av de minskade utslĂ€ppen, frĂ€mst pĂ„ grund av minskade utslĂ€pp frĂ„n dieselanvĂ€ndning, förklarar Axel Ehrling, analytiker pĂ„ SCB:s miljörĂ€kenskaper.
ââDĂ€r finns det tvĂ„ sidor â dels att man har konsumerat mindre, men ocksĂ„ att det Ă€r mer biobrĂ€nsle i dieseln.
Flyget ökar
Ăven tillverkningsindustrin har minskat sina utslĂ€pp, en utveckling som pĂ„börjades redan före coronapandemin.
UtslÀppen minskade markant under coronaÄret 2020, för att gÄ upp igen Äret efter. Nu har de vÀnt ner igen.
ââNu ser vi att vi Ă€r nĂ€stan tillbaka pĂ„ samma nivĂ„er som vi var 2020. Det Ă€r nĂ„got högre Ă€n 2020, men klart lĂ€gre Ă€n innan pandemin, sĂ€ger Axel Ehrling.
ââJag tycker att det Ă€r vĂ€ldigt intressant att vi ser sĂ„ pass stor minskning fortfarande. Det Ă€r kul att vi ser att det Ă€r nio procent ner frĂ„n 2019.
Reduktionsplikt pÄverkar
Samtidigt som utslÀppen minskade ökade svensk BNP under fjolÄret, vilket betyder att utslÀppen av vÀxthusgaser per producerad krona i ekonomin minskar.
UtgÄngspunkten för statistiken Àr miljöpÄverkan frÄn svensk ekonomi oavsett var i vÀrlden den sker.
Hur sÀnkningen av reduktionsplikten kommer att pÄverka utslÀppen framöver, vill Axel Ehrling inte sia om.
ââVi kollar alltid bakĂ„t, pĂ„ vad som har hĂ€nt. Men man kan sĂ€ga att det kommer att ha en pĂ„verkan pĂ„ utslĂ€ppen.