Svenska företag pÄ klimatmöte för att tjata

23 svenska företag deltar pÄ det stora klimatmötet i Dubai. De fÄr inte sitta med vid förhandlingsbordet, men hoppas ÀndÄ kunna pÄverka.
–De har högre ambitioner Ă€n det samlade politiska vĂ€rldssamfundet, sĂ€ger Jan Larsson, vd för Business Sweden.

Svenska företag hoppas kunna pÄverka och knyta affÀrskontakter pÄ FN:s klimatmöte i Dubai i Förenade arabemiraten.

Svenska företag hoppas kunna pÄverka och knyta affÀrskontakter pÄ FN:s klimatmöte i Dubai i Förenade arabemiraten.

Foto: Peter Dejong/AP/TT

Klimat2023-12-03 11:11

FN:s internationella klimattoppmöte pÄgÄr i tvÄ veckor i Dubai i Förenade Arabemiraten. Det brukar vara stora tillstÀllningar med politiker, organisationer, forskare och företag frÄn nÀstan alla vÀrldens lÀnder.

Årets upplaga Ă€r större Ă€n nĂ„gon gĂ„ng tidigare. Runt 80 000 deltagare kommer att gĂ„ runt pĂ„ det stora mĂ€ssomrĂ„det i ökenstaden. DĂ€ribland representanter frĂ„n 23 svenska företag.

– Alla vill pĂ„ riktigt vara med och pĂ„verka utvecklingen framĂ„t, sĂ€ger Jan Larsson, vd för Business Sweden som stĂ„r bakom den svenska paviljongen.

– Bara att vara hĂ€r och tjata, tjata, tjata om att lösningarna finns, och att det nu krĂ€vs ett tydligt politiskt globalt ledarskap, det Ă€r nog det viktigaste för företagen hĂ€r.

Positivt för AB Sverige

Bland företagen finns tungviktare som Scania, Volvo och Ikea, men ocksÄ mindre företag specialiserade pÄ energi- och miljöteknik.

Gemensamt Àr att de vill fÄ tillfÀlle att sitta ned och prata med beslutsfattare, visa vad de kan helt enkelt. Till exempel peka pÄ att de har teknik för att minska energiÄtgÄngen kraftigt i en industriprocess, sÄ att man dÀrmed frigör energi till elektrifiering av transporter.

– Ju mer sĂ„dana tydliga, konkreta tekniska lösningar som politikerna fĂ„r till sig och pĂ„ riktigt förstĂ„r, desto mer offensiva tror vi att de kan vara i förhandlingarna, bland de stater som vill framĂ„t och har brĂ„ttom, sĂ€ger Larsson.

I grunden Àr företagen förstÄs dÀr för att de ser att det finns affÀrsmöjligheter i klimatomstÀllningen. PÄ det stora mÀssomrÄdet stöter man inte bara pÄ politiker och förhandlare, utan Àven andra företag, investerare och potentiella kunder.

Jan Larsson lyfter fram att mÄnga svenska företag ligger i framkant nÀr det gÀller klimatomstÀllningen, sÄ alla steg som tas i den riktningen Àr generellt sett positivt för svenskt nÀringsliv.

– Allt som skapar incitament för klimatsmarta lösningar Ă€r positivt för AB Sverige, sĂ€ger han.

VÀrlden i ett nötskal

Klimatmötet hÄlls i ett oljeland och leds av vd:n för landets stora nationella oljebolag. BÄda sakerna Àr kontroversiella och har vÀckt mycket kritik.

Jan Larsson tycker att det ger bilden i ett nötskal av hur vÀrlden ser ut just nu.

– Vi Ă€r mitt i vĂ€ndkorset av den hĂ€r enorma omstĂ€llningen av hela vĂ€rldens ekonomiska system, sĂ€ger han.

Att tro att oljelÀnderna bara skulle stÀlla om av sig sjÀlva, nÀr sÄ stora ekonomiska intressen stÄr pÄ spel, Àr bara naivt, tycker han.

– De har kortsiktiga intressen i att skydda sin egen ekonomi och sina egna medborgares vĂ€lstĂ„nd. Kortsiktigt kommer de att fajtas för att behĂ„lla oljan och de fossila energikĂ€llorna.

– Men lĂ„ngsiktigt ser vi att samma nationer ocksĂ„ har börjat göra enorma investeringar i det förnybara, sĂ€ger Larsson.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!