Med coronapandemin fick hela gymnasieskolan snabbt stÀlla om till distansundervisning. Trots nÀra noll förberedelsetid fungerar undervisningen överlag ÀndÄ bra, mycket tack vare lÀrarnas engagemang, enligt de drygt 100 skolhuvudmÀn och skolor som svarat pÄ Skolverkets frÄgor. Rapporten ger ingen heltÀckande bild, men sannolikt en hyfsad fingervisning om vad som diskuteras ute pÄ skolorna.
Samtidigt finns oro för att upplÀgget inte hÄller hur lÀnge som helst. Kvaliteten pÄ undervisningen blir lidande.
ââDet fungerar nu, bĂ„de lĂ€rare och elever har anpassat sig. Men det man flaggar för Ă€r att det kan komma en dag dĂ„ orken tryter hos bĂ„de lĂ€rare och elever, sĂ€ger Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson till TT.
Besöker skolan
Det finns ocksÄ en oro för att inte rÀcka till för de mest behövande eleverna, de som behöver extra stöd i undervisningen eller stöttning i en mentalt eller socialt pÄfrestande situation.
ââVi vet att vi har problem med likvĂ€rdighet i skolan och det finns det anledning att tro att den bristande likvĂ€rdigheten kan förstĂ€rkas under denna period, sĂ€ger Peter Fredriksson.
En del av skolorna försöker lösa problemet genom att lÄta de stödbehövande eleverna besöka skolan för att fÄ trÀffa lÀrare eller elevhÀlsan.
ââUtifrĂ„n ett elevperspektiv Ă€r det bra. Skolorna vet att de flesta elever klarar distansundervisning, men de vet ocksĂ„ att en del elever behöver ha nĂ„got extra och har löst det genom att lĂ„ta dem ha tĂ€tare kontakt med skolan, sĂ€ger Peter Fredriksson.
Praktikplatsen stÀngd
Det kanske största orosmolnet gÀller yrkeseleverna praktik (APL). För en del elever har praktiken omöjliggjorts dÄ den aktuella arbetsplatsen har stÀngt, av ekonomiska orsaker eller smittspridningsskÀl.
ââDetta mĂ„ste hanteras pĂ„ sikt. En av anledningarna till att vi gjorde uppföljningen var just att fĂ„ syn pĂ„ problem som Ă€r sĂ„ omfattande att de i slutĂ€ndan mĂ„ste tas om hand pĂ„ politisk nivĂ„. Det Ă€r inte ett problem en enskild skola eller en enskild huvudman kan lösa, sĂ€ger Peter Fredriksson.
PraktikfrÄgan Àr sÀrskilt viktig för avgÄngseleverna som snart lÀmnar gymnasieskolan. För avgÄngseleverna Àr det ocksÄ sÀrskilt viktigt att fÄ visa sina kunskaper, sÄ att de kan fÄ sin gymnasieexamen. De nationella proven har ju redan dragits in denna termin.
ââDĂ€r finns det olika lösningar. Det pĂ„gĂ„r ett erfarenhetsutbyte dĂ€r lĂ€rare hittar olika former för hur eleverna kan visa sina kunskaper pĂ„ distans. Men det Ă€r bara regeringen som kan se över förordningen som reglerar distansundervisningen, och eventuellt möjliggöra att elever kan komma till skolan och bli examinerade, sĂ€ger Peter Fredriksson.