Apoteket delade kunduppgifter: "Det var fel"

Det statliga Apoteket skickade detaljerade uppgifter om kunder och om deras köp av receptfria produkter till Facebook. Efter en intern översyn gÄr bolaget ut med att det var fel att dela uppgifter pÄ det sÀttet.

Efter en intern översyn gÄr Apoteket ut med att det var fel att dela med sig av kunduppgifterna till Facebook.

Efter en intern översyn gÄr Apoteket ut med att det var fel att dela med sig av kunduppgifterna till Facebook.

Foto: Fredrik Persson/TT

Ekonomi2022-05-10 07:50

– Jag beklagar verkligen det som har hĂ€nt, sĂ€ger Apotekets chefsjurist Anna Rogmark till Sveriges Radio Ekot.

I slutet av april berÀttade Ekot att Apoteket har skickat information frÄn sin nÀtbutik om vad kunderna lÀgger i sin korg samt mejladress och telefonnummer till Facebook.

Uppgifterna skickades enbart till Facebook om kunderna hade godkÀnt sÄ kallade marknadsföringskakor pÄ sajten. För att slippa att uppgifterna delades var kunderna tvungna att vÀlja bort cookies eller lÄta cookierutan ligga kvar.

I samband med Ekots granskning stÀngde Apoteket av all överföring till Facebook frÄn sin webbplats, och anmÀlde sig sjÀlva till Integritetsskyddsmyndigheten. En intern översyn inleddes ocksÄ.

Tidigare ville bolaget inte kommentera om handlandet var fel eller inte, men nu gÄr Apoteket ut med att det inte var rÀtt att dela kunduppgifterna pÄ det sÀttet.

– Jag tycker vi har felaktigt delat den typ av uppgifter som Ă€r kopplade till hĂ€lsorelaterade frĂ„gor, sĂ€ger Anna Rogmark.

Enligt Anna Rogmark kan delandet av uppgifter ha pÄgÄtt i fem Är och bedömningen Àr att runt en miljon kunder har berörts. Syftet har, enligt Apoteket, varit att följa upp företagets egen reklam pÄ Facebook.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!