Modebranschen och ett tiotal svenska fĂ„rbönder har tillsammans startat "The swedish whool initiative". Ett initiativ dĂ€r flera stora mĂ€rken inom modebranschen köper och anvĂ€nder sig av svensk ull â som annars hade brĂ€nts upp.
Claudia Dillmann Àr fÄrÀgare och ull-och skinnansvarig i Svenska FÄravelsförbundet. Hon inventerar hur mycket ull som finns att tillgÄ och i nulÀget rör det sig om cirka tre ton ull frÄn fÄrÀgare i Sverige.
ââDet finns ett stort intresse och det har pekat rĂ€tt upp, sĂ€ger hon.
Ny inkomstkÀlla
Filippa K har hittills tagit fram tvÄ tröjor av svenskt ull. Den ena beskriver Claudia Dillmann som en riktig "slitvargströja" som lÀmpar sig för utomhusaktiviteter. Den andra Àr en finare damtröja.
IstÀllet för att förlora pengar pÄ att transportera bort ull som inte kan anvÀndas Àr det nu en möjlig inkomstkÀlla. De företag som köper ullen gör det till ett pris pÄ 45 kronor per kilo.
ââDet Ă€r vi hyfsat nöjda med. Det Ă€r en början och det tĂ€cker iallafall en del av vĂ„ra kostnader, sĂ€ger Claudia Dillmann.
Stor efterfrÄgan
UllförsÀljningen kommer ocksÄ med utmaningar. Ull Àr ett skrymmande material och för att kunna leverera den till företagen pÄ bÀsta sÀtt krÀvs ullpressar.
ââDe Ă€r hiskeligt dyra. Vi försöker skicka ullen till de större gĂ„rdarna dĂ€r det finns ullpressar. Men drömmen Ă€r ju att ha en mobil ullpress som kan skickas runt bland gĂ„rdarna, sĂ€ger Dillmann.
Men den nya efterfrÄgan pÄ svensk ull stÀller ocksÄ nya krav pÄ fÄrbönderna.
ââDet har verkligen blivit ett stort intresse för hur vi ska gĂ„ till vĂ€ga. Vi fĂ„rbönder mĂ„ste lĂ€ra oss mer om vad som Ă€r kvalitĂ© och tillgodose efterfrĂ„gan och leverera det, sĂ€ger hon.