Efter flera Ärs klagomÄl pÄ vattenskoterförare som buskör och skapar oro fick Transportstyrelsen ett regeringsuppdrag i somras att ta fram ett förslag till förarbevis och obligatorisk utbildning. Nu har myndigheten presenterat sitt arbete.
ââDet hĂ€r kommer att underlĂ€tta förutsĂ€ttningarna att skapa ordning och reda pĂ„ sjön, sĂ€ger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Alla som kör vattenskoter föreslÄs genomgÄ en utbildning pÄ en till tvÄ dagar för att fÄ ett förarbevis.
ââJag tycker att det Ă€r bra att man tar fram bĂ„de en teoretisk och en praktisk utbildning, men ocksĂ„ att man hittar en modern ordning med digitalt förarbevis, sĂ€ger Tomas Eneroth.
"Inte en sommar till"
Kravet pÄ förarbevis ska börja gÀlla 1 januari 2022 enligt förslaget.
ââJag vill gĂ€rna att vi har en ordning redan nĂ€sta sommar. Jag vill inte uppleva en sommar till som den vi hade med förare som respektlöst körde nĂ€ra badgĂ€ster och bröt mot regler vi har pĂ„ sjön, sĂ€ger Tomas Eneroth.
Han sÀger att möjligheten att gÄ fortare fram ska prövas, men han pÄpekar samtidigt att det Àr tusentals vattenskoterförare som ska utbildas.
LĂ€tt att runda
Svenska bÄtunionen, Svenska kryssarklubben och Svenska seglarförbundet Àr kritiska till förslaget och anser att det Àr lÀtt att runda. De pekar pÄ att nÀsta Är kanske det Àr andra vattenburna farkoster som mÀnniskor blir upprörda över.
"VÄrt förslag Àr enkelt, lÄt alla bÄtar och farkoster pÄ sjön som kan köras över 35 knop omfattas av krav pÄ förarbevis", skriver organisationerna i ett pressmeddelande.
Tomas Eneroth sÀger att han inte utesluter krav pÄ förarbevis för fler farkoster i framtiden.
ââLĂ„t oss först gĂ„ vidare dĂ€r vi ser de största olĂ€genheterna och det gör vi nĂ€r det gĂ€ller vattenskotrar.