EU-länderna är ledande inom rederinäringen och 40 procent av världens fartyg ägs ytterst av företag inom unionen. De regler som sätts av EU får därför stort avtryck i branschen. Tyskland och Frankrike räknas till de länder som har högst ambitioner på klimatområdet, det har man tagit fasta på i styrelserummet på andra våningen i Ångbåtskontoret.
– Det finns stora ambitioner om minskad klimatpåverkan och vi räknar med att EU kommer att ta fler egna initiativ, säger Håkan Johansson, vd för Rederi AB Gotland.
Sjöfarten regleras av den internationella organisationen IMO, men EU har också ett stort inflytande. Ett exempel är svaveldirektivet som kom 2015, det innebar ett krav på att sänka svavelhalten i bränslet till 0,1 procent för fartyg på Östersjön och Nordsjön. Den tillåtna nivån är en tiondel av vad som är tillåtet i övriga världen.
– IMO har satt som mål att utsläppen av koldioxid ska halveras till 2050, Sverige har sagt 70 procent till 2030 och vi räknar med att EU landar någonstans mitt emellan.
Resultatet i valet till Europaparlamentet väntas inte påverka utvecklingen i stort. Därmed inte sagt att rederinäringen saknar förhoppningar om vilken politik som ska föras framöver.
– Sjöfarten i stort är emot brexit, swexit och liknande idéer. Där är man för mer internationellt samarbete och vill framför allt ha likvärdiga förutsättningar. Vi gillar inte särlagstiftning.
Håkan Johansson är svensk representant i ECSA, European Community of Shipowners Associations – en branschorganisation för rederinäringen i EU-länderna.
Ett rederi investerar stora pengar i sina fartyg och därför är det avgörande att satsa på teknik som kommer att passa inom regelverket under många år. Gotlandsbolagets nya LNG-färjor är ett resultat av detta.
– LNG är ingen slutstation för oss. Vi har ett långsiktigt mål att uppnå klimatneutrala färjetransporter. Ett första steg är att blanda in gotländsk biogas i fartygens tank.
Ungefär 23 000 fartyg kontrolleras av rederier från EU-länderna, det innebär att de regler som beslutas inom EU med all sannolikhet kommer att få stor påverkan.
– Det är viktigt att vi får ett bättre samarbete. Vår bransch påverkas nog mest av vilka regler det beslutas om, säger Håkan Johansson.
Rederiet har omkring 500 anställda och av de 2 700 aktieägarna är två tredjedelar gotlänningar.