Gotlands rykte på spel bland husbilsägare

Gotland har fått dåligt rykte bland husbilsägare. Förbudsskyltar och få möjligheter att övernatta i Visbys omedelbara närhet har lett till dålig publicitet. Men vems fel är det?

Skylten med husbilssymbol som regionen använder är egentligen olaglig.

Skylten med husbilssymbol som regionen använder är egentligen olaglig.

Foto: Tommy Söderlund

Husbilstjafset (GT)2016-02-24 06:00

Gotland, vår pärla som varje år lockar hundratusentals turister har problem.

En besöksgrupp som de senaste åren ökat och som i Sverige står för närmare 4 miljoner gästnätter är husbilsägarna  –  och nu ryktas att Gotland är ogästvänligt för den här växande målgruppen.

– Utifrån de artiklar och diskussioner vi har på vår hemsida så framgår det att många är rätt missnöjda, säger Gomer Swahn som driver sajten husbilskompisar.se.

Turistbyrån på Gotland har samma bild.

– Egentligen gäller det bara tillgängligheten i Visby där många tycker att det saknas ställplatser för husbilar, säger Daniel Eriksson, turistbyråchef.

Och det är här problemen börjar.

Regionen anser inte att det ligger på deras bord att anordna ställplatser för husbilar, utan hänvisar till campingplatser eller privata initiativ. Samtidigt har man på flera platser i Visby satt upp förbudsskyltar för husbilar att ens parkera en liten stund, vilket spär på känslan att inte vara välkommen som husbilsägare.

Förbudet gäller personbil klass II, vilket uteslutande består av husbilar. Skyltarna tillkom efter att regionen haft problem med husbilsägare som parkerade på enligt dem olämpliga ställen, och där det blev problem med sophantering.

– Det har funnits campingförbud på allmän plats länge. Man får inte övernatta i sin bil, i tält eller husbil på allmän plats, sådana är de lokala ordningsreglerna. Men det är bara polisen som kan lagföra dem som gör det. Efter att vi haft stora problem i hamnområdet och polisen slutade bevaka platsen så var vi tvungna att göra något. Det var då vi kom att förbjuda parkering för personbil klass II, säger Lennart Klintbom, trafikingenjör vid Region Gotland.

Men fordonskategorin personbil klass II infördes först 2006 och gäller enbart svenska husbilar från det året eller senare. Någon övergripande husbilskategori finns inte.

I praktiken innebär det att förbudet bara gäller 35 procent av alla svenska husbilar, och inga utländska, vilket kan tyckas göra förbudet rätt meningslöst.

Transportstyrelsen lämnade redan 2013 in förslag till näringsdepartementet på ett nytt vägmärke med husbilssymbol tillsammans med förslag till förbättringar i både vägmärkes- och trafikförordningen.

– Det är bara myndighetens nådiga förslag till vår regering för att underlätta inte minst för de turistintensiva kommunerna. Det skulle kräva lite mer eftertanke, men det finns ett starkt önskemål från kommunernas sida om tydlig och bra internationellt förståelig märkning. Där behöver vi regeringens hjälp som nu antingen kan välja att dra nytta av förslaget, eller arkivera det i det runda arkivet på golvet, säger Bo Göingberg, utredare vid Transportstyrelsen.

Trots det finns skyltar med husbilssymboler redan uppsatta på kommunal och statlig mark som påvisar var husbilar får stå. Skyltar som i dagsläget är olagliga.

Men tillbaka till problem ett med för få ställplatser. Husbilsägare till skillnad från husvagnsägare är oftast inte i behov av en camping då de har det mesta med sig och är mobila. De har en husbil av en anledning.

– Det största fel kommuner och myndigheter gör – är att likställa de båda kategorierna. Man tror helt enkelt att de har samma behov och rörelsemönster, men det stämmer inte, säger Gomer Swahn.

Han säger att husvagnar ofta står minst en vecka på samma ställe medan husbilar rör på sig vartannat dygn. Dessutom menar han att 70 procent av alla husbilar inte är i behov av el då de har egen elförsörjning via exempelvis solceller.

Så lösningen skulle vara fler ställplatser? Ja, men här kommer problem nummer tre. I lagens namn finns det ingenting som heter ställplats. Det finns allmän parkering, och där får man inte övernatta, och det finns camping som ställer höga krav på faciliteter. Vill man anlägga något av ovanstående krävs bygglov.

Att bygga fler parkeringsplatser i Visby skulle inte hjälpa husbilsägarna eftersom de inte får övernatta där. Och att anlägga en camping i centrala Visby, ja det förstår ni kanske själva. Det är mellantinget ställplats som husbilsägarna vill åt.

Regionen vill inte själva ta i frågan men säger att man gärna uppmuntrar privata initiativ. Alltså man uppmuntrar till ett koncept som i lagens namn inte finns och som man egentligen inte kan beviljas lov för.

Personbil klass II

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

fast monterade sittplatser

fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser

fast monterad utrustning för matlagning och lagring och bordEn personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.

Källa: Transportstyrelsen.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om